شناسهٔ خبر: 61565671 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

در ۳۴ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان بارش باران ثبت شد

طغیان سیل در بی‌آب‌ترین استان کشور

فعالیت سامانه بارشی مونسون بار دیگر در منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان آغاز شده به نحوی که روز گذشته در پی فعالیت این سامانه در ۳۴ ایستگاه هواشناسی گزارش باران به ثبت رسید و این بارش‌ها موجب جاری شدن سیلاب در بسیاری از شهر‌ها شد.

صاحب‌خبر -


به گزارش جام جم آنلاین، فعالیت سامانه بارشی مونسون از چهارم مردادماه در منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان آغاز شده به نحوی که تاکنون خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها و کشاورزی منطقه وارد کرد و تنها در یک مورد در برآورد‌های اولیه ۹۰۰ نخل بارور شهرستان فنوج از ریشه سقوط کرده و موجبات ریزش شدید خرمای ۳۵۰ هکتار از نخلستان‌های حوزه «قنات کوشک» و «زوار» و مرکز شهرستان فنوج شده است.

همچنین بارش‌های سنگین سامانه مونسون در اکثر شهر‌های جنوب استان سیستان و بلوچستان از جمله ایرانشهر، سراوان، سوران، لاشار، فنوج، سرباز، مهرستان، قصرقند، راسک، نیکشهر و خاش موجب طغیان رودخانه‌های محلی و جاری شدن سیلاب شده است.

گزارش بارندگی از ۳۴ ایستگاه هواشناسی

روز گذشته در پی فعالیت این سامانه بارشی در ۳۴ ایستگاه هواشناسی و بارانسنجی استان گزارش باران به ثبت رسید که بیشترین آن به ترتیب مربوط "چاه کمال" از توابع شهرستان خاش با ۴۲ میلیمتر، "مسکوتان" از توابع شهرستان فنوج با ۳۶ میلیمتر، شهرستان مهرستان با ۱۸.۲ میلیمتر، شهرستان نیکشهر با ۱۵.۸ میلیمتر و شهرستان راسک با ۹.۴ میلیمتر بوده است.

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان در این زمینه در گفتگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی مونسون در بلوچستان، اظهار داشت: تا یکشنبه ۸ مردادماه در ارتفاعات جنوبی و برخی نقاط سواحل استان شرایط برای رشد ابر، رگبار و رعدوبرق، تندباد‌های لحظه‌ای و گردوخاک، احتمال تگرگ و برخورد صاعقه فراهم است. در پی این شرایط جوی توصیه می‌شود مردم از اسکان در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و چرای دام در ارتفاعات و حاشیه مسیل‌ها در زمان بارندگی خودداری کنند.

براساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محور‌های مواصلاتی "اسپکه-فنوج، سرباز-مورتان، قصرقند-کاجو، حمیری-حاجی آباد و ایرانشهر-چابهار (محور فرعی روستای خیر آباد) " در جنوب سیستان و بلوچستان به علت بارش باران، سیلاب و عدم ایمنی کافی تا اطلاع بعدی مسدود است.

طغیان کم‌سابقه رودخانه بزرگ سرباز

طغیان شب گذشته رودخانه سرباز به زیرساخت‌ها، راه‌های ارتباطی و محور‌های مواصلاتی دو شهرستان راسک و سرباز خسارات وارد کرد.

وطنخواه معاون عمرانی فرمانداری راسک در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شاهد حجم ورودی بسیار بالای رودخانه سرباز در پی طغیان رودخانه‌های فصلی هستیم به نحوی که بعد از طوفان «گونو» در سال ۸۵ بشترین حجم بالای آب را داشت.

وی گفت: شب گذشته طغیان رودخانه سرباز به سیل‌بند حفاظتی شهر راسک و روستای «پشامگ» خسارات وارد کرد و منازل مسکونی هشتاد خانوار از اهالی روستای پشامگ دچارِ آبگرفتگی شد.

۱۳۳ سیل‌زده بلوچستان امدادرسانی شدند

سجادی سرپرست جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بر اثر بارندگی‌های اخیر و وقوع سیل و آبگرفتگی از اوایل مردادماه تاکنون در هشت روستای شهرستان‌های نیکشهر و فنوج خدمات امدادرسانی به ۱۳۳ نفر در قالب ۳۶ خانوار توسط نیرو‌های امدادگر هلال احمر انجام شد.

وی افزود: از این تعداد ۴۵ نفر در چادر‌های هلال احمر اسکان یافتند و اقلامی از قبیل چادر امدادی، موکت، پتو، نایلون و سبد‌های غذایی بین آسیب دیدگان توزیع شد.

خسارت سیل به منازل مسکونی در لاشار

علوی رئیس جمعیت هلال احمر نیکشهر گفت: بر اثر بارش‌های عصر روز گذشته در شهرستان لاشار ۸ واحد مسکونی دچار خسارت و آبگرفتگی شد که با تلاش نیرو‌های امدادی هلال احمر اسکان اضطراری داده شدند. حدود ۲۰ خانواده درگیر سیل نیز که برای برداشت خرما به شهرستان قصرقند مهاجرت کرده بودند به جای امن منتقل و اسکان داده شدند.

کدخدایی رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قصرقند نیز گفت: بر اثر بارش‌های پیاپی در ارتفاعات شمالی قصرقند، رودخانه "کاجو" طغیان کرده و احتمال طغیان مجدد این رودخانه وجود دارد. بنا به دستور مدیریت بحران شهرستان قصرقند، پل منتهی به شهر قصرقند که شب گذشته سدود شده بود بازگشایی شده، اما مسافرینی که از محور نیکشهر-قصر قند قصد تردد دارند بهتر است از تردد روی این پل اجتناب کنند.

هشدار مدیریت بحران استان به مردم

برچسب‌ها:

نظر شما