شناسهٔ خبر: 66327761 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

با ادامه‌دار بودن حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه؛

دانشگاه‌های دنیا فلسطینی‌تر از همیشه

با ادامه‌دار بودن حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه پس از 200 روز جنگ، موج تازه‌ای از اعتراض‌ها به ادامه حملات رژیم‌صهیونیستی از سوی دانشگاه‌ها شکل گرفته که باز هم شدت عمل‌هایی را از سوی دانشگاه‌ها به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -
دانشگاه‌های دنیا فلسطینی‌تر از همیشه

ندا اظهری، مترجم: از سال گذشته که حملات رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه شدت گرفت و مردم بی‌گناه فلسطین به خاک و خون کشیده شدند، کشورهای مختلف دنیا واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دادند که یکی از برجسته‌ترین اعتراض‌ها به این نسل‌کشی، در دل دانشگاه‌های آمریکا شکل گرفت و حتی منجر به اخراج برخی دانشجویان معترض شد. در این میان، نام دانشگاه‌های مشهور آمریکایی به چشم می‌خورد که به منظور سرکوب اعتراضات طرفدارانه از مردم غزه، برخوردهای شدیدی را نسبت به دانشجویان خود انجام می‌دهند. به تازگی هم موج تازه‌ای از اعتراض‌ها به ادامه حملات رژیم‌صهیونیستی از سوی دانشگاه‌ها شکل گرفته که باز هم شدت عمل‌هایی را از سوی دانشگاه‌ها به همراه داشته است.

اعتراضات دانشجویی دانشگاه کلمبیا به کلاس‌ها رسید

در حالی که دانشگاه کلمبیا به مبارزات خود برای مهار اعتراضات طرفدارانه از فلسطین ادامه می‌دهد، تظاهرات مشابهی در حال گسترش به سایر دانشگاه‌ها و کالج‌های برجسته دنیاست. دانشجویان معترض هفته گذشته در پاسخ به جنگ فعلی بین رژیم‌صهیونیستی و مردم غزه، تجمعی را در محوطه دانشگاه کلمبیا تشکیل دادند و از دانشگاه خواستند که همکاری خود را با شرکت‌های مرتبط با رژیم‌صهیونیستی لغو کنند. این اعتراضات منجر به گزارش‌هایی شد مبنی بر اینکه برخی از تظاهرات‌کنندگان، ‌ پرچم‌ها یا بنرهایی در دست داشتند که روی آنها عبارت‌های ضد‌صهیونیستی نقش بسته بود. دانشگاه کلمبیا از اداره پلیس نیویورک خواست تا معترضان را متفرق کند که در نهایت منجر به بازداشت بیش از 100 نفر شد. پس از آن قرار بر آن شد که کلاس‌ها یک روز به صورت آنلاین برگزار شود و برنامه‌ریزی‌ها به سمت و سویی پیش رفته که ماه‌های باقی‌مانده از ترم نیز کلاس‌ها به صورت ترکیبی از دوره‌های حضوری و غیرحضوری برگزار شود. گروه‌های دانشگاهی چه در دانشگاه کلمبیا و چه در سایر کالج‌ها و دانشگاه‌ها، از دانشگاه به دلیل اجازه ورود پلیس نیویورک به محوطه خصوصی و تعلیق معترضان دانشجویی انتقاد کرده‌اند. این شرایط تا جایی پیش رفت که یکی از جمهوری‌خواهان از رئیس‌جمهور آمریکا خواست در واکنش به اعتراضات، گارد ملی را مستقر کند. البته این تظاهرات تنها در دانشگاه کلمبیا رخ نداده، بلکه گروه‌های دانشجویی در سایر کالج‌ها و دانشگاه‌ها نیز به حمایت از فلسطینی‌ها برگزار شده است.

درخواست معترضان برای قطع همکاری با تولیدکنندگان سلاح‌های نظامی

دانشگاه «ییل» در روزهای گذشته آبستن اعتراض‌های متعددی در حمایت از فلسطینی‌ها بود که بعد از مداخله نیروهای پلیس و شکستن اردوی اعتراضی سه‌روزه دانشجویان، ده‌ها معترض به خاطر تجمعات و اعتراض‌ها در حمایت از مردم بی‌گناه غزه دستگیر شدند. در این تجمع، صدها نفر از جمله دانشجویان و معترضان غیروابسته به دانشگاه ‌ییل‌ نیز حضور داشتند و در نهایت از دانشگاه خواستند از همکاری با تولیدکنندگان سلاح‌های نظامی صرف نظر کنند. پیش از شکستن تجمع شکل‌گرفته در این اردوی اعتراضی، استادان و کارکنان دانشگاه ‌ییل‌ بین دانشجویان معترض سخنرانی کرده و از آزادی بیان حمایت کردند. همچنین معترضان اخطارهای مکرری دریافت کردند مبنی بر اینکه تداوم استفاده غیرمجاز از فضای دانشگاه در تضاد با سیاست‌های دانشگاهی و قوانین ایالتی است و به خودی خود تخلف محسوب می‌شود و افرادی که در این تجمع اعتراضی باقی بمانند مشمول برخورد انضباطی و قانونی خواهند شد. شواهد بیانگر آن است که به رغم هشدارهایی که از سوی ریاست دانشگاه ‌ییل‌ داده شد، ده‌ها معترض از خروج از تجمع اعتراض‌آمیز خودداری کردند. در نهایت، پلیس 60 نفر از معترضان شامل 47 دانشجوی دانشگاه را دستگیر کرد. از آن زمان، معترضان در خارج از محوطه دانشگاه تجمع کرده‌اند و آنچه را که به عنوان «نقض ایمنی و اختلال در عملکرد شهری» توصیف می‌شد، مطرح کردند.

اساتید دانشگاه نیویورک در کنار دانشجویان معترض حاضر شدند

دانشگاه نیویورک هم مانند دانشگاه کلمبیا که یک دانشگاه خصوصی است، تا حد امکان تلاش کرده از حضور افسران پلیس در داخل دانشگاه خودداری کند. معترضان بدون اطلاع و اجازه دانشگاه تظاهراتی را در مقابل دانشکده بازرگانی آغاز کرده بودند. مقامات دانشگاه به معترضان هشدار داده بودند تا محل تجمع را ترک کنند که در این صورت، این اعتراض هیچ عواقبی را به دنبال نخواهد داشت اما به رغم تمام این محافظت‌ها، دانشگاه نیویورک پس از عبور معترضان طرفدار فلسطین از موانع ایجاد‌شده در نزدیکی دانشکده بازرگانی، از پلیس درخواست مداخله کرد و درنهایت این نیروها موفق به متفرق کردن دانشجویان معترض شدند. پلیس یکی از اعضای روزنامه «واشنگتن اسکوئر‌نیوز»، به عنوان روزنامه دانشجویی دانشگاه نیویورک را به قتل رساند. شواهد بیانگر آن است که تعداد قابل توجهی از استادان نیز در اعتراضات این دانشگاه شرکت کردند. در این بین، گروه دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک در فلسطین از مدیریت دانشگاه انتقاد کرد که به پلیس اجازه داده دانشجویان، استادان، کارکنان خود و سایر افرادی را که به طرفداری از همبستگی با فلسطین برخیزند، دستگیر کند. معاون کمیساریای عملیات پلیس نیویورک در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرده است الگویی از رفتار در دانشگاه‌های سراسر آمریکا وجود دارد که در آن، افراد تلاش می‌کنند فضایی را برخلاف سیاست حاکم بر دانشگاه ایجاد کنند. در روزهای اخیر یک ائتلاف همبستگی فلسطین در دانشگاه نیویورک تشکیل شده بود؛ گروهی که از روز دوشنبه فعالیت‌های اعتراضی خود را در محوطه دانشگاه به راه انداختند که با دستگیری خشونت‌آمیز دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه نیویورک توسط پلیس نیویورک روبه‌رو شدند. این ائتلاف متشکل از بیش از 100 دانشجو، استاد و اعضای انجمن‌های دانشگاهی می‌شد.

دانشجویان معترض دانشگاه نیویورک از مقامات دانشگاه خواسته‌اند تا به تمام سودجویی‌های جنگی خود و نیز سرمایه‌گذاری در پروژه نسل‌کشی پایان دهند و تحریم کامل دانشگاه‌های صهیونیستی را در دستور کار خود قرار دهند و دانشگاه باید از آزادی بیان در محوطه دانشگاه برخوردار باشد. آنها همچنین خواستار عفو کامل تمام دانشجویان و استادان حاضر در این تجمع اعتراضی به دلیل فعالیت‌های طرفدار فلسطین شدند.

تغییر نام ساختمان‌های دانشگاهی در دانشگاه «مک گیل» کانادا

به گزارش thelinknewspaper، اعتراضات دانشگاه «مک گیل» کانادا از هفته‌ها قبل آغاز شده و یک گروه دانشجویی در فضای مجازی اعلام کرد تعدادی از دانشجویان این دانشگاه تا زمانی که این دانشگاه روابط خود را با رژیم‌صهیونیستی قطع نکند، به اعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد. این گروه دانشجویی بیش از یک ماه است که به اعتصاب غذای نامحدود اقدام کرده‌اند. آنها، اعتصاب غذای خود را پاسخ مستقیم به امتناع دانشگاه از شنیدن سخنان دانشجویان خود به‌رغم انتقاد و اعتراض جامعه دانشجویی عنوان کرده‌اند. آنها در قالب این اعتراض‌ها از دانشگاه می‌خواهند که 20 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خود را در شرکت‌های تولید سلاح‌های نسل‌کشی صهیونیستی بازپس گیرند و تمام موسسات اسرائیلی را تحریم کنند. از دیگر اقدامات اعتراضی که دانشجویان دانشگاه «مک گیل» انجام داده‌اند، تغییر نام بیش از 30 ساختمان در محوطه این دانشگاه است. آنها نام روستاهای فلسطین را که در سایه اشغالگری رژیم‌صهیونیستی هستند، به جای نام فعلی این ساختمان‌ها قرار داده‌اند.

سرکوب اعتراض دانشجویان در سمیناری در دانشگاه آمریکایی قاهره

به گزارش newarab، دانشجویان دانشگاه آمریکایی در قاهره و دانشگاه سیدنی خواستار آتش‌بس و واگذاری شرکت‌های مرتبط با رژیم‌صهیونیستی شده‌اند. این گروه از دانشجویان در روزهای گذشته تظاهراتی را در حمایت از فلسطین به راه انداختند و طی آن خواستار آتش‌بس و قطع روابط دولت آمریکا با شرکت‌های متهم به حمایت از صهیونیست‌ها شدند. اقدام مشابهی نیز در استرالیا به بهانه سرکوب حامیان رژیم‌صهیونیستی انجام شد. این سومین باری است که دانشجویان دانشگاه آمریکایی قاهره در روزهای اخیر دست به تظاهرات زده و بنرهایی را در دست گرفته‌اند و خواسته‌های خود را به زبان اعتراضی مطرح کرده‌اند. در این دانشگاه ده‌ها معترض در پایان یک سمینار بنرهایی را برافراشتند که با سرکوب نیروهای امنیتی دانشگاه مواجه شدند. یکی از دانشجویان فهرستی از خواسته‌ها از جمله قطع روابط با شرکت فناوری اطلاعات «هیولت پاکارد» و شرکت بیمه فرانسوی AXA و نیز تعهد به شفافیت مالی کامل در آینده را روی بنرهای اعتراضی نوشته بود.

دستگیری 9 معترض در دانشگاه مینسوتا

به گزارش startribune، پلیس دانشگاه مینسوتا روز سه‌شنبه پس از تشکیل تجمع شبانه حمایتی از فلسطینی‌ها، 9 نفر از دانشجویان معترض را دستگیر کرد. ویدئوها و عکس‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که گروه‌های دانشجویی از حوالی صبح در محوطه دانشگاه چادر زده بودند که هدف آنها نشان دادن همبستگی با مردم فلسطین بوده که دو ساعت پس از آغاز این اعتراض‌ها، پلیس وارد میدان شد. دانشگاه در بیانیه‌ای از این گروه خواست تا 7 صبح متفرق شوند در غیر این صورت توسط پلیس دستگیر خواهند شد. برخی معترضان متفرق شدند اما اعتراض‌ها ادامه یافت تا اینکه پلیس 9 نفر از آنها را بازداشت کرد. در مقابل، دانشگاه در بیانیه دیگری اعلام کرد که از آزادی بیان از طریق اعتراض قانونی حمایت می‌کند و به آن احترام می‌گذارد.

اعتراض در دانشگاه سیدنی

شواهد نشان می‌دهد که اعتراض‌هایی مشابه آنچه در دانشگاه آمریکایی قاهره در روزهای اخیر رخ داده، در دانشگاه سیدنی استرالیا نیز شکل گرفته که در آن دانشجویان تظاهراتی تجمعی را ترتیب دادند. دانشجویان معترض تصاویر و ویدئوهایی را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند که نشان می‌دهد ده‌ها دانشجو درحالی‌که در محل تجمع چادر به پا کرده بودند در محوطه دانشگاه فریاد، شعار «فلسطین را آزاد کنید» سر دادند. به نظر می‌رسد این اعتراضات از الگوی اعتراض‌های گسترده در دانشگاه‌های آمریکا پیروی می‌کند که خواستار آتش‌بس در غزه بوده‌اند.

قطع ارتباط حامیان مالی دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد هم از جمله دانشگاه‌هایی است که از ماه اکتبر که حملات رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه شدت گرفت، فضای ناآرامی را پشت سر گذشته و بیشتر شاهد اعتراضات دانشجویی بوده است. به‌تازگی هم با موج جدید اعتراض‌ها در حمایت از فلسطین، دانشگاه هاروارد مرکز پردیس خود را به روی عموم بست. «هاروارد کریسمون» روزنامه دانشجویی دانشگاه هاروارد اعلام کرده است در روزهای گذشته بیش از 200 دانشجو و کارمند این دانشگاه در حیاط دانشگاه تجمع کرده و دانشگاه را وادار کردند تا از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود در کرانه باختری صرف نظر کند. تا روز سه‌شنبه که چند روزی از آغاز دور جدید اعتراض‌ها در این دانشگاه می‌گذرد هیچ موردی از بازداشت دانشجویان و استادان معترض گزارش نشده اما به نظر می‌رسد دانشگاه هاروارد در حال آماده شدن برای مقابله با اعتراضات بیشتر و گسترده‌تر است و انتظار می‌رود درصورت تداوم اعتراض‌ها در هفته جاری محوطه دانشگاه به روی عموم بسته نگه داشته شود. به گزارش روزنامه دانشجویی هاروارد، کمیته همبستگی فلسطین در مقطع کارشناسی این دانشگاه که یکی از گروه‌های دانشجویی فعال در اعتراضات به شمار می‌آمدند رهبری این اعتراض‌ها را نیز به همراه داشتند اما به دلیل عدم موفقیت در دریافت تاییدیه از دانشگاه برای راهپیمایی روز جمعه، به حالت تعلیق درآمد. آنها در واکنش به تعلیق این کمیته اعتراض کردند که دانشگاه شاید بتواند این کمیته اعتراضی را لغو و دانشجویان هاروارد را تهدید کند، اما هرگز نمی‌تواند فراخوان‌های اعتراضی را در واکنش به پایان آپارتاید، اشغال نوار غزه و نسل‌کشی لغو کند. تعلیق این گروه همچنین با مخالفت دانشجویان غیروابسته هاروارد مواجه شد. باوجوداین واکنش دانشگاه به اعتراضات همچنان می‌تواند تشدید شود و از قرار معلوم تعلیق چنین گروه‌هایی نمی‌تواند به خودی خود مانعی بر سر راه فعالیت‌های اعتراضی در دانشگاه باشد. در ادامه رئیس موقت دانشگاه هاروارد در مصاحبه‌ای که با یکی از رسانه‌های آمریکایی انجام داده، استفاده از اهرم پلیس را برای پاسخ به اعتراضات احتمالی دانشجویان در روزهای آینده رد نکرده است و باید منتظر واکنش‌های شدیدتری از سوی مقامات دانشگاه هاروارد به‌منظور سرکوب تظاهرات حمایتی از مردم غزه بود. هاروارد یکی از نخستین دانشگاه‌ها در آمریکا بود که با واکنش تند حامیان مالی خود نسبت به حملات رژیم‌صهیونیستی در ماه اکتبر مواجه شد. مدت کوتاهی پس از این حمله، «بنیاد وکسنر»، به‌عنوان یکی از حامیان مالی این دانشگاه روابط خود را با هاروارد قطع کرد. دلیل قطع ارتباط این حامی مالی، اتهامات وارده به هاروارد به دلیل ناکام ماندن در اتخاذ مواضع روشن و صریح در برابر حملات به نوار غزه عنوان شده است. این سازمان غیرانتفاعی که توسعه حرفه‌ای را برای یهودیان در آمریکای شمالی و رژیم‌صهیونیستی ارائه می‌دهد از 34 سال قبل تاکنون با دانشگاه هاروارد همکاری داشته است.

نظر شما