شناسهٔ خبر: 66339122 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

میراث فرهنگی جلوی تصمیم تازه زاکانی را گرفت / سازه ایجاد شده در عمارت تاریخی فخرالدوله برچیده شد

سازه ایجاد شده در عمارت منصوب به فخرالدوله پس از مخالفت اداره کل میراث استان تهران و با پیگیری سازمان‌های مردم نهاد غیردولتی برچیده و نمای این بنای تاریخی به حالت اولیه برگشت.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: سازه ایجاد شده در عمارت منصوب به فخرالدوله پس از مخالفت اداره کل میراث استان تهران و با پیگیری سازمان‌های مردم نهاد غیردولتی برچیده و نمای این بنای تاریخی به حالت اولیه برگشت.

خانه منصوب به فخرالدوله یکی از بنا‌های تاریخی شهر تهران است که در غالب پرونده مجموعه ساختمان‌های خیابان فخرآباد به شماره.۸۰۰۸ مورخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. این بنا متعلق به «منشور الملک» است که آن را به فخرالدوله نسبت می‌دهند.

عمارت فخرالدوله در سال ۱۳۸۸ و به دستور محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران، به انجمن مداحان واگذار شد و بنایی که تا قبل از این محل مدیریت بافت تاریخی و گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ بود، به خانه مداحان تبدیل شد.

سوم شهریور سال ۱۴۰۲ با همراهی شهرداری منطقه ۱۲ و بنا به درخواست خانه مداحان، شهید گمنام والا مقامی پس از تشییع در مدرسه عالی شهید مطهری، در محوطه ورودی این بنا به خاک سپرده شد و همزمان وحیدرضا انارکی شهردار منطقه ۱۲ از ایجاد مقبره‌ای در خور شأن برای این شهید گمنام در محرم همان سال خبر داده بود.

پس از تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۳، در اقدامی توسط شهرداری منطقه ۱۲ و بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، سازه‌ای بر روی مقبره این شهید والا مقام ایجاد شد که اعتراضات فراوانی از سوی مردم و مسؤولین ایجاد کرد و در همان زمان «مصطفی خرسندی، رئیس خانه مداحان» در مصاحبه‌ای در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ اعلام کرد که کار ساخت این سازه متوقف شده است و پس از استعلام و اعلام نظر میراث فرهنگی این بنا ساخته خواهد شد.

اکنون با پیگیری‌های کمیته مردم نهاد حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران و همت معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران دستور حذف این سازه و عدم ساخت آن به خانه مداحان اعلام شد و در چند روز اخیر این سازه به طور کامل برچیده شد و نمای مخدوش شده خانه منصوب، دوباره به حالت اولیه خود برگشت.

میراث فرهنگی جلوی تصمیم تازه زاکانی را گرفت / سازه ایجاد شده در عمارت تاریخی فخرالدوله برچیده شد

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما