شناسهٔ خبر: 66339940 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

فتح: نوار غزه به دلیل سیاست‌های حماس دوباره تحت کنترل اسرائیل درآمده است

صاحب‌خبر -
گروه بین‌الملل: منیر الجاقوب، از رهبران جنبش فتح در کرانه باختری، با تاکید بر کاهش محبوبیت حماس در نوار غزه، خاطرنشان کرد که نوار غزه عملا و به دلیل سیاست‌های حماس به کنترل اسرائیل بازگشته است.
وی روز پنجشنبه به شبکه الحدث افزود که اسرائیل به این راحتی از نوار غزه خارج نمی‌شود و این نشان می‌دهد که اسرائیل می خواهد حماس را به عنوان یک گروه ناکارآمد در غزه نگه دارد تا تداوم اشغالگری خود را تضمین کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد که جنبش فتح برای دیدار با هیأت حماس با وجود اینکه می‌داند نتیجه‌ای نخواهد داشت به چین می‌رود و این نشان می‌دهد که حماس می‌خواهد اکنون فقط برای حفظ بقای خود وارد ساف «سازمان آزادیبخش فلسطین» شود.

واکنش رسانه اسراییلی به اظهارات یک رهبر حماس:
یعنی دولت اسرائیل را اینقدر احمق فرض کردند؟

یک مقام حماس ساکن قطر می‌گوید: اگر کشوری در مرزهای 67 بدست آوریم، سلاح هایمان را زمین می گذاریم با این حال، او حاضر نشد متعهد شود که درگیری واقعاً به پایان خواهد رسید و حماس در هیچ موردی برای نابودی اسرائیل تلاش نخواهد کرد. خلیل الحیه، که در روند مذاکرات برای آزادی ربوده‌شدگان شرکت داشت، در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی AP، اظهار داشت که اگر یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ ایجاد شود، حماس سلاح‌های خود را زمین گذاشته و بازوی نظامی خود را "منحل" خواهد کرد.
به گفته الحیه، حماس «یک کشور مستقل فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی بر اساس تصمیمات بین‌المللی» را در امتداد مرزهای اسرائیل قبل از جنگ شش روزه خواهد پذیرفت.  اگر این اتفاق بیفتد، حماس آماده است تا با یک آتش بس پنج ساله یا بیشتر با اسرائیل موافقت کند و همچنین آماده است سلاح‌های خود را زمین بگذارد.
 اما الحیه از بیان اینکه آیا پذیرش یک کشور مستقل واقعاً منجر به صلح بین اسرائیل و حماس خواهد شد، خودداری کرد. وی همچنین گفت: ما دقیقا نمی‌دانیم چه تعداد از گروگان‌های اسرائیلی هنوز در غزه زنده هستند.
وی افزود: ما از حملات ۷ اکتبر با وجود ویرانی هایی که بر نوار غزه و ساکنان آن وارد شد، متاسف نیستیم. یک رسانه اسراییلی در واکنش به اظهارات لحیه نوشت: «دقیقا ۵ سال وقت میخواهند که دوباره سرپا شده و ۷ اکتبر دیگری را انجام دهند! یعنی دولت اسرائیل را اینقدر احمق فرض کردند؟»
 

برچسب‌ها:

نظر شما