شناسهٔ خبر: 66339944 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

مدیرکل تأمین اجتماعی استان خوزستان:تداوم طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی

نحوه بازنشستگی طبق قانون تأمین اجتماعی

صاحب‌خبر -
گروه جامعه: تمامی صاحبان حرف و مشاغل آزاد، دارندگان سوابق بیمه‌ای از گذشته، زنان خانه‌دار و دختران مجرد و دانشجویان می‌توانند در قالب انعقاد قراردادهای بیمه اختیاری و مشاغل آزاد تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گیرند و از تعهدات آن بهره‌مند گردند.
عبدالرضا روشنی مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان با اشاره به اینکه بر اساس ماده یک قانون این سازمان، توسعه و گسترش پوشش های بیمه ای به اقشار مختلف با اولویت گروه های فاقد بیمه، با هدف استقرار عدالت اجتماعی و ایجاد آرامش خاطر و امنیت روانی افراد جامعه مأموریت اصلی این مجموعه تلقی می گردد، اظهار داشت در همین راستا از سال 1401 طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به اجرا درآمده است و از استقبال خوبی برخوردار بوده و در سال جدید نیز با جدیت دنبال خواهد شد. وی با بیان اینکه تمامی صاحبان حرف و مشاغل آزاد، دارندگان سوابق بیمه‌ای از گذشته که در حال حاضر به هر دلیل دارای ارتباط بیمه‌ای نیستند، زنان خانه‌دار و دختران بالای ۱۸ سال و تمامی دانشجویان می‌توانند در قالب انعقاد قراردادهای اختیاری و مشاغل آزاد تحت پوشش این سازمان قرار گیرند، اذعان داشت: عدم نیاز به مراجعه حضوری و انتخابی بودن نرخ بیمه و سطح دستمزدی از ویژگی‌های این قراردادها می‌باشد.
روشنی خاطر نشان کرد قراردادهای گروه مشاغل آزاد و زنان خانه دار در سه نرخ با امکان بهره مندی از دو درصد سهم دولت منعقد شده و مخاطبان میتوانند با انتخاب دامنه تعهدات مورد انتظار خود با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی es.tamin.ir نسبت به ثبت قرارداد با امکان پرداخت آنلاین حق بیمه اقدام نمایند.
مدیر کل تأمین اجتماعی خوزستان افزود: نرخ حق بیمه اختیاری نیز 27 درصد و مبنای پایه آن 1/2 برابر حداقل دستمزد سال می باشد.
شایان ذکر است در حال حاضر 120 هزار نفر بیمه شده در گروههای حرف و مشاغل آزاد و اختیاری در سطح استان خوزستان تحت پوشش می باشند.

تشریح نحوه بازنشستگی طبق ماده 76 قانون تأمین اجتماعی
معاون تعهدات بیمه‌ای اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان، در جلسه تخصصی حوزه مستمری‌ها، به تشریح ماده ۷۶ قانون تأمین ‌اجتماعی و مسائل بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور در استان پرداخت و بر اهمیت ارتقای دانش تخصصی کارکنان حوزه مستمری‌ها تأکید کرد.
اسماعیل قنواتی معاون تعهدات بیمه‌ای اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان در جلسه نشست تخصصی حوزه مستمری‌ها با اشاره به تبصره ۱ ماده ۷۶ قانون تأمین ‌اجتماعی، گفت: مردان با ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه و زنان با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه می‌توانند از سازمان تأمین ‌اجتماعی درخواست بازنشستگی کنند. وی افزود: یک مرد با ۲۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن نیز می‌تواند بازنشسته شود و این شرط سنی برای زنان ۵ سال کاهش می‌یابد و یک زن با ۲۰ سال سابقه و ۵۵ سال سن هم می‌تواند از سازمان تأمین ‌اجتماعی درخواست بازنشستگی داشته باشد. قنواتی با اشاره به اینکه یک مرد ۶۰ ساله با ۱۰ سال سابقه و ۱۰ روز حقوق نیز می‌تواند بازنشسته شود و این قانون برای زنان با ۵ سال کاهش سنی اعمال می‌شود و زنان ۵۵ ساله با ۱۰ سال سابقه و ۱۰ روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند، افزود: بر اساس قانون تأمین اجتماعی یک مرد ۶۰ ساله و یک زن ۵۵ ساله در صورت سابقه کمتر از ۱۰ سال نیز، باید با خرید کسری سابقه، می‌توانند درخواست بازنشستگی داشته و با ۱۰ روز حقوق نیز بازنشسته شوند. معاون تعهدات بیمه‌ای استان با اشاره به تبصره 2 ماده 76 قانون تأمین ‌اجتماعی تصریح کرد: در خصوص مشاغل سخت و زیان‌آور نیز شرایط سنی لحاظ نمی‌شود و چنانچه بیمه‌ شده ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور داشته باشد، می‌تواند درخواست بازنشستگی بدهد. قنواتی در پایان افزود: طبق تبصره 3 این قانون بیمه شدگانی که دارای 35 سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه باشند می‌توانند بدون در نظر گرفتن شرط سنی مقرر در قانون تقاضای بازنشستگی نمایند. وی همچنین به اهم چالش‌ها، مسائل و مشکلات حوزه بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور در استان و با تأکید اهمیت ارتقائ دانش تخصصی کارکنان حوزه مستمری‌ها اضافه کرد: در استان خوزستان لغایت اسفند ماه سال ۱۴۰۲، تعداد بازنشسته‌های عادی ۸۶۹۶۵ نفر و بازنشسته‌های سخت و زیان‌آور ۵۴۱۸۵ نفر، از کار افتادگان 12708 نفر و بازماندگان 89823 نفر بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما