شناسهٔ خبر: 66438180 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه هنری | لینک خبر

در هشتادمین جلسه مثنوی‌خوانی مطرح شد؛

پشتوانه معلم، دعای هستی است

هشتادمین جلسه مثنوی‌خوانی که به شرح مثنوی اختصاص دارد با تبریک روز معلم و یاد استاد مرتضی مطهری آغاز شد و در این جلسه محمدرضا سنگری درباره جایگاه و ارزش معلمی به سخنرانی پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، محمدرضا سنگری در هشتادمین جلسه مثنوی‌خوانی به پنج ضلع اضلاع وجودی معلمی اشاره کرد که شامل دانش، بینش، روش و منش و کنش معلم است.

دانش نسبت به خود و توانایی و ظرفیت‌ها و حتی آگاهی از وجود فیزیکی برای تاثیرگذاری بر مخاطب را ظلع دانش معلمی دسته‌بندی کرد و  بینش را همان بصریت و ژرف‌اندیشی معلم دانست.

محمدرضا سنگری با تاکید بر اینکه هر معلم باید صاحبِ روش و فردی روش‌مند باشد اظهار کرد: منش همان شخصیت شکل معلم گرفته است که قرآن کریم از آن به عنوان شاکله انسانی نام می‌برد .

وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) یادآور شد که تمام جنبندگان زمین برای معلم دعا می‌کنند، ماهی‌ها در دریا و حتی مورچگان در لانه‌های خود برای معلم دعا می‌کنند. به عبارتی دیگر پشتوانه معلم دعای هستی است چراکه هرگامی که او بر می‌دارد یک حسنه برایش نوشته می‌شود و یک سیئه کاسته می‌شود.

سنگری همچنین با تاکید بر اینکه وقتی معلم وارد کلاس می‌شود در بهشت به روز او باز می‌شود   تشریح کرد: همه ما معلم هستیم و کسی نیست که معلم نباشد. امام صادق (ع) میفرماید وقتی هیچکس معلم ما نشد، خود انسان معلم خود می‌شود. در ارزیابی خود نسبت به یک کار ناروا خود را سرزنش می‌کند یا با انجام کار درست لذت از عمل خود می‌برد و این نوعی معلمی نسبت به خود است.

به شیوه هر هفته در این جلسه از کلاس مثنوی‌خوانی هم ابیاتی از مثنوی خوانده شد و محمدرضا سنگری در هشتادمین جلسه مثنوی‌خوانی به بحث تفصیلی قلب پرداخت که در قلمرو انسان چهار وجه دارد. در این جلسه به بعد وجوه چهارگانه قلب و سپس اطوار هفتگانه قلب پرداخته شد.

هشتادمین جلسه پرمخاطب مثنوی‌خوانی که هر چهارشنبه با خواندن و تارنوازی هنرمندان حوزه هنری آغاز می‌شود در هشتادمین جلسه با عکس یادگاری و تقدیر از محمدرضا سنگری به عنوان معلم و استاد مثنوی‌خوانی و اهدای کتاب ایرج افشار به پایان رسید.

پشتوانه معلم دعای هستی است

نظر شما