شناسهٔ خبر: 66442352 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو کمیسیون حقوقی مجلس:

مرکز پژوهش‌ها نگاه انتقادی به وضعیت مدیریتی مجلس داشته باشد/ منصفانه اظهار نظر کنید

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورایب اسلامی با طرح چندپرسش درباره اولویت‌های برزمین مانده مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: مرکز پژوهش‌ها در کنار بررسی وضعیت عملکرد نهادهای مختلف کشور، نیم نگاهی هم به وضعیت مدیریتی و اداره مجلس داشته باشد و با نگاه انتقادی به این وضعیت بنگرد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی در گفت و گو با خبرنگار مجلس ایرنا، با بیان اینکه شان مرکز پژوهش‌ها، شان کارشناسی است و بیان واقعیات تکلیف مرکز پژوهش‌ها است که با ملاک علم و تحقیق عمل می کند، گفت: انتظار داریم مرکز پژوهش‌ها کنار بررسی وضعیت عملکرد نهادهای مختلف کشور، نیم نگاهی هم به وضعیت مدیریتی و اداره مجلس داشته باشد و با نگاه انتقادی به این وضعیت بنگرد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم با تاکید بر لزوم نگاه انتقادی مرکز پژوهش‌ها بر ساز و کار های موجود مجلس بیان کرد: آیا مرکز پژوهش‌ها تاکنون طرح عملی درباره اینکه افزایش زمان قانون گذاری و نظارت مجلس تدوین کرده است؟ زیرا سه روز در هفته حضور در مجلس وقت بسیار کم و رویه غلطی است زیرا نصف روز در مجلس و نصف روز در کمیسیون درگیر هستیم.

نقدعلی ادامه داد: بعضا نمایندگان در کمیسیون‌ها مشارکت ضعیفی دارند، مرکز پژوهش‌ها تاکنون چه راهکار پژوهشی برای اصلاح این رویه ارائه کرده و در اختیار رسانه‌ها قرار داده تا مطالبه رسانه ای شکل بگیرد و با این کار نمایندگان جدید الورود را آگاه کند؟ آیا نقد و پژوهشی درباره علل تکثر طرح‌هایی که در مجلس تدوین می‌شود، ارائه کرده است؟ متاسفانه مجلس تا آخر دور چهارساله فرصت نمی‌کند حتی یک ‌بیستم این طراح‌ها و لوایح را بررسی کند و زمان می‌گذرد و بسیاری از اولویت‌ها بر زمین می‌ماند.

وی تاکید کرد: بنابراین اولین مطالبه و تقاضایی که از مرکز پژوهش‌ها داریم این است که خودپژوهشی پیرامون عملکرد و رویه مجلس داشته باشد. البته کارهایی عمدتا در قالب مصاحبه درباره نظرات نمایندگان انجام شده است اما تا به حال ندیده‌ام که یک پژوهش جمعی و جامعی که به ۵-۶ پیشنهاد مشخص و اجرایی منجر شود، تدوین شده باشد و فرقی هم نکند که امروز سکاندار مجلس آقای الف است یا آقای ب.

نقدعلی افزود: مساله دوم اینکه، برخی نقاط ضعف جامعه را به عنوان ملاک جمع‌بندی کردن ، واقعا بی‌انصافی است چرا که ما امروز می‌بینیم مقام معظم رهبری به عنوان کسی که در صدر هرم نظام مقدس جمهوری اسلامی است نسبت به انجام اقدامات زیرساختی در کشور را اظهار خشنودی می‌کند.

نماینده خمینی‌شهر در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: رهبری همچنین این موضوع را هم گوشزد می‌کنند که کارهای زیرساختی حتما باید در سفره مردم ظهور و بروز داشته باشد اما ملاک خروجی ما و یک قضاوت منصفانه این است که همه کارها را با هم ببینیم در عین حال مواردی که نقطه ضعف است را گوشزد کنیم.

وی تصریح کرد: لذا مرکز پژوهش‌ها که شان آن بررسی و پژوهش و ارائه نظر برای اصلاح امور است باید منصفانه قضاوت و اظهارنظر کند. اگر هم در جایی کسانی از گزارشات مرکز پژوهش‌ها به عنوان بخشی از نهاد قانونی تقنین سوءاستفاده کرده‌اند اقدام قانونی علیه سوءاستفاده‌کنندگان و شفاف‌سازی و جلوگیری از سوءاستفاده از طرف دشمنان نظام صورت بگیرد.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس با تاکید بر اینکه مجلس دوازدهم با شعار تحول به میدان آمده این تحول خواهی باید در پژوهشهای این مرکز هم نمود و بروز داشته باشد، گفت: یقینا باید نسبت به کیفیت کار گزارش های مرکز تحول ایجاد شود.در نمونه هایی گزارش هایی از مرکز درخواست شد، تلاش هایی انجام شد اما آنچه مدنظر ما باشد، اتفاق نیافتاد مرکز پژوهش ها کاربردی نیست و خروجی کاربردی که در راستای وظیفه قانونگذاری و نظارتی مجلس استفاده شود و ثمره آن در قانون گذاری و نظارت مشاهده شود، ندارد.

نظر شما