شناسهٔ خبر: 66444098 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

معاون وزیر صمت در اختتامیه اکسپو 2024؛

لازمه جهش تولید، صادرات است/ هدف‌گذاری‌های وزارت صمت در ایران اکسپو درست بود شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به اینکه لازمه جهش تولید صادرات است، گفت: باید ظرفیت‌های تولید افزایش پیدا کرده و موانع صادراتی رفع شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، «محمدمهدی برادران» معاون صنایع عمومی وزارت صمت امروز چهارشنبه در آیین اختتامیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴) اظهار کرد: ظرفیت توانمندی‌ها در این نمایشگاه نمایش داده شد فرصت‌های تجاری را به نمایش گذاشتیم که طبق گفته شرکت‌کنندگان وعده صادق ۲ رقم خورد.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۲۰۰ تجار و بازرگان از ۸۸ کشور در این نمایشگاه حضور داشتند و پیمان‌های خوبی بسته شد. همچنین در مجاورات این نمایشگاه بازدیدهایی از کارخانه‌ها در استان‌های تهران، اصفهان و شیراز صورت گرفت.

این وعده صادق ۲ بود که انجام شد

معاون صنایع عمومی وزارت صمت افزود: پیام این نمایشگاه، توانمندی‌های صادراتی ایران بود. توانمندی‌هایی که باعث شد در شرایطی که دوست و دشمن احساس می‌کردند ما نمی‌توانیم این ظرفیت را بالفعل کنیم، اما ما این ظرفیت را عملیاتی کردیم و در کنار امنیت و اقتدار کشور، فرصت‌های تجاری کشور را به نمایش گذاشتیم و به تعبیر یکی از غرفه‌داران «این وعده صادق ۲ بود که انجام شد.»

وی اضافه کرد: من نمایشگاه‌های زیادی افتتاح کردم اما این نمایشگاه تنها رویدادی بود که هم غرفه داران راضی بودند و هم جلسات B۲B و مذاکرات زیاد و فشرده‌ای انجام شد؛ تاجران زیادی از شهرهایی همچون اصفهان و شیراز بازدید کردند.

برادران با اشاره به سیاست‌های تسهیل صادراتی وزارت صمت، تاکید کرد: به‌ازای گروه‌های کالایی، برنامه تولید را بر اساس رشد صادرات مشخص کرده‌ایم؛ چراکه بهره‌برداری از ظرفیت کارخانه‌ها به افزایش تولید منجر می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت‌هایی که در این نمایشگاه شرکت کردن از برترین صادرکنندگان بودند، این نشان می‌دهد وزارت صمت هدف‌گذاری‌های درستی برای این نمایشگاه داشته است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به حمل و نقل و تبادلات مالی یادآور شد: موضوع حمل و نقل اگر حل نشود به توفیقات صادراتی دست نخواهیم یافت دبیرخانه این نمایشگاه تعطیل نشود تا مشکلات صادراتی کشور دنبال شود.

وی همچنین یادآور شد: سال گذشته نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار صادرات کرده‌ایم که این آمار ثبت شده بود؛ اما طبق گفته تجار مبلغ صادرات بیشتر از این رقم‌ها بوده است.

برادران با بیان اینکه باید برای رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و غیره در گروه‌های کالایی خاص، ریال را به رسمیت بشناسیم، گفت: به رسمیت شناختن ریال در رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و پاکستان خواسته بازرگانان است؛ زیرا اگر تاجری با ریال کالا صادر کند، اما از آن بخواهیم که به دلار رفع تعهد ارزی کند، این موضوع توهین به پول ملی است.

وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه استاندارد هم چالش‌هایی وجود دارد و بعضی مواقع سخت گیری‌ها در این حوزه مانع صادرات است و استاندارد برخی کشورهای هدف پایین‌تر از سطح استانداردهای ماست.

معاون وزیر صمت همچنین گفت: یکی از مشکلات دیگر این است که مناطق آزاد هنوز بر مدار واردات و قاچاق است، اما باید رویکرد صادرات محور در این مناطق جایگزین شود.

صادرات باید به ۶۰ میلیارد دلار برسد

«علی آقامحمدی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این مراسم اظهار کرد: تقاضا و تبادل کالاها در کشورها منجر به صادرات می‌شود که این نیازمند فراهم سازی سازوکارهای شبکه است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کار از صادرات پرداختن به مباحث تامین و تبادل مالی بین کشورهاست که باید زنجیره تامین مالی مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: همه حوزه‌ها به ویژه خودروسازان و قطعات خودرویی می‌توانند با حضور در نمایشگاه‌ها توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.

آقامحمدی با بیان اینکه صنعتگران شجاع باید وارد عرصه صادرات شوند، گفت: اکنون شرکت‌های خصوص توانمند هستند. البته سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار صادر داشتیم که باید صادرات به ۶۰ میلیارد دلار برسد در این زمینه باید برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کرد.

انتهای پیام/

نظر شما