شناسهٔ خبر: 66444569 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستیار ویژه رئیس جمهور:

لایحه حقوق مادی و معنوی پرستاران به دستور رئیس جمهور در حال تدوین است

تهران - ایرنا - دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی بر اهمیت جایگاه پرستاران در نظام سلامت و لزوم توجه به حقوق آنها تاکید کرد و از تدوین لایحه حقوق مادی و معنوی پرستاران با دستور رئیس جمهور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وبدا، سکینه‌سادات پاد روز چهارشنبه در هشتاد و دومین اجلاس مدیران پرستاری کشور با اظهار امیدواری نسبت به تصویب این لایحه و احقاق حقوق پرستاران، گفت: ماموریت بنده این است که به سراغ طیف‌ها و مشاغل مختلف بروم و نسبت وزارتخانه‌ها و مشاغل با حقوق مردم را بررسی کنم و برای استیفای حقوق مخاطبان وزارتخانه‌ها تلاش کنم. به همین دلیل در برنامه سفرهای استانی به بیمارستان‌ها نیز مراجعه و وضعیت آن‌ها را بررسی می‌کنم و ارتباطم با پرستاران در این سفرها، من را ترغیب کرد که بررسی بیشتری درباره وضعیت پرستاران داشته باشم.

وی با بیان اینکه پرستاران نقش کلیدی در نظام سلامت دارند، ادامه داد: وسیع‌ترین و پرحجم‌ترین شغل را پرستاران دارند اما احساس می‌شود به نسبت این میزان اثرگذاری زیاد، ناترازی‌هایی وجود دارد. پرستاران حلقه میانی پزشکان با بیمار و بیمار با خانواده‌اش هستند اما این نقش اساسی آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است‌.

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم وجود پیوست عدالت در همه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها گفت: به نظر می‌رسد در برخی حوزه‌های پرستاری پیوست عدالت وجود ندارد و در جلسه ای که با وزیر بهداشت داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که باید به سراغ تدوین یک لایحه کامل برای حقوق مادی و معنوی پرستاران برویم که این لایحه تدوین و تقدیم ریاست جمهوری شد.

وی افزود: رئیس جمهور بلافاصله دستور دادند که باید تا زمان احقاق حقوق جامعه پرستاری این پیگیری‌ها ادامه یابد. در همین راستا نیز وزیر بهداشت در زمان بسیار کوتاهی دستورات مربوطه را صادر کردند و پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام شد.

پاد با اشاره به نقش مهم پرستاران در تامین سلامت مردم خاطرنشان کرد: شغل پرستاری انسان‌ها را منظم و مسئولیت‌پذیرتر می‌کند و پرستاران گوهر نظام سلامت، الگوی مهربانی، دلسوزی، ایثارگری و صبوری هستند و به همین دلیل افتخار می‌کنم که بتوانم قدم کوچکی برای استیفای حقوق پرستاران بردارم.

لایحه حقوق مادی و معنوی پرستاران به دستور رئیس جمهور در حال تدوین است

پاد با بیان اینکه فقدان توانایی انجام کار تیمی گاهی باعث می‌شود اهداف حاصل نشوند، یادآور شد: کارتیمی پرستاران بسیار ارزشمند است. در تعریفی که سازمان جهانی بهداشت از پرستار دارد او را در عین داشتن شخصیت مستقل، همکار پزشکان نیز معرفی می‌کند. حقوق بسیاری از مردم در پرتوی این که شخصیت مستقل پرستار محقق شود، تامین می‌شود.

وی افزود: اگر به این نکات توجه نشود تا سال ۲۰۳۵ رقم کمبود پرستار در دنیا به ۹ میلیون نفر می‌رسد و اگر گام‌های خود را سریع‌تر نکنیم با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با اشاره به مجاهدت‌های پرستاران در ایام همه‌گیری کرونا اضافه کرد: اولین شهدا در همه‌گیری کرونا از جامعه پرستاری بودند. در این همه‌گیری بیش از ۳۲۴ شهید پرستار داشته‌ایم و این موضوع ما را مصمم می‌کند که به احقاق حقوق پرستاران توجه بیشتری داشته باشیم.

نظر شما