شناسهٔ خبر: 66444744 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توجه ویژه ایران به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پذیرش تفاوت‌ها و تنوع فرهنگی و دینی کشورها موجب تبیین روشن مولفه‌های فرهنگی می‌شود.

صاحب‌خبر -

*توجه ویژه ایران به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان/ عکس سایز شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در ششمین مجمع جهانی گفتگوی بین فرهنگی در باکو گفت: سازمان‌های بین المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، نقش به‌سزایی دارند.

اسماعیلی در سخنرانی خود در این اجلاس افزود: در جهان به هم پیوند خورده حاضر، تقویت روابط بین فرهنگی و تلاش برای حفظ ارزشها و میراث فرهنگی در سایه افزایش تعامل مردم جهان و مناسبات متقابل کشورها محقق خواهد شد. گفتگوی صادقانه و به دور از جهالت و تعصب بین جوامع و سعه صدر در پذیرش تفاوت‌ها ضامن زندگی صلح آمیز مردم جهان و همگرایی بین ادیان و فرهنگ‌ها خواهد بود.

وی گفت: اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط فرهنگی توجه ویژه به همسایگان و کشورهای نزدیک و ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با قاره‌های آسیا و آفریقا و سایر مناطق جهان است، همچنین تعامل و گسترش روابط از طریق مشارکت در فعالیت های سازمان های بین‌المللی از جمله اولویت‌های ما است و معتقدیم نقش سازمان‌های بین المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تاثیرگذار است.

وزیر فرهنگ افزود: این توجه و پیگیری سازمان‌های بین المللی و منطقه ای از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و مراکز تابعه آنها و همراهی کشورهای عضو در حل و فصل منازعات و مسائل مهم جهان، از جمله موضوع غزه و جنایت.های بی وقفه رژیم صهیونیستی علیه غیر نظامیان بویژه زنان و کودکان و تبیین و روشنگری در خصوص این جنایات، بر همگان روشن است و بر عهده تمام کشورهای عضو است که با اجرای قطعنامه ها و اعلامیه های صادره، اثر بخشی این سازمان ها را تقویت کنند.

اسماعیلی همچنین گفت: شما رفتار، منافقانه را در قبال فلسطین می‌بنید. امروز دانشگاه‌های غرب و آمریکا نشان از آزادی بیان ساختگی و استفاده ابزاری آنها از مفاهیم ارزشمندی چون حقوق بشر است.

وی افزود: ایران همواره مهد توجه به تفاوت فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و مذاهب گوناگون بوده است و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران از آزادی و حقوق برابر با همه مردم کشور برخوردار هستند. این تجربه ارزشمند قابل استفاده و توجه در همه کشورها و جوامع، به‌ویژه کشورهای مسلمان است‌. اسلام به ما می آموزد که کرامت انسانی و حقوق فردی و اجتماعی تمام انسان ها را محترم بشماریم و در پذیرش تنوعات فرهنگی مدارا کنیم. پیشوای موحدین و مظهر عدالت علی ابن ابی طالب (ع) می‌فرماید: مردم دو نوع اند یا برادر تو هستند یا در خلقت با تو برابرند.

وزیر فرهنگ گفت: اتخاذ سیاست های مناسب و طراحی برنامه ها و اجرای پروژه های بین فرهنگی چند جانبه به ایجاد توسعه پایدار فرهنگ محور منجر خواهد شد و پذیرش تفاوت ها و تنوع فرهنگی و دینی کشورها موجب تبیین روشن مولفه‌های فرهنگی خواهد بود. با توجه به اهمیت تعاملات فرهنگی در توسعه روابط و مناسبات کشورها، فهم و کاربردی شدن گفتگو های میان فرهنگی و تسهیل مهندسی این فرایند و ایجاد صلح پایدار و حفظ آن، نیازمند تحقیقات گسترده‌تر، آموزش بیشتر و توجه همگانی است.

اسماعیلی افزود: توجه به ارزش‌های مختلف در این جوامع چند فرهنگی و چند مذهبی باید مورد مطالبه همه کشورها باشد. در دنیای امروز با توجه به گسترش و پیشرفت سریع علم و تکنولوژی و هوش مصنوعی برای حفظ هویت ارزش‌ها و میراث فرهنگی باید همبستگی و ارتباط فعال بین کشورها برقرار باشد.

وی گفت: با توجه به تاثیرگذاری و قدرت جریان سازی فضای مجازی و رسانه های اجتماعی در مسائل مختلف به ویژه امور فرهنگی پیشنهاد می‌شود همه کشورها و نهادها در زمینه تسهیل فرایند گفتمان فرهنگی بین ملت ها ها و دولتها برای نیل به اهداف صلح محور از رسانه های صلح مدار و روشنگر، حمایت و در این امر تشریک مساعی کنند. همچنین لازم است علمای بزرگ و روشن بین جهان اسلام در برابر معضلاتی از قبیل افراط گرایی و تکفیر دست به دست هم داده و با وحدت و مودت و اخوت اسلامی در برابر این بلای بزرگ با روشنگری و مجاهدت در تبیین و با زبان روز جوانان امت اسلامی را نسبت به این خطر بزرگ که منابع مادی و معنوی جهان اسلام را نابود می نماید، آگاه سازند.

وزیر فرهنگ افزود: امیدوارم که این اجلاس، با تلاش‌ها و پیگیری مقامات و کارشناسان تمامی کشورهای این حوزه هرچه سریعتر محقق و بر این اساس شاهد هم افزایی مودت و ارتقا سطح گفت‌وگوها و روابط در همه سطوح باشیم. از برگزار کنندگان این اجلاس مهم به ویژه وزیر فرهنگ کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان و حسن توجه شما بزرگواران صمیمانه سپاسگزارم.

نظر شما