شناسهٔ خبر: 66448996 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

۱۰ کاربرد کاغذ مومی در خانه‌داری که احتمالا نمی‌دانستید

کاغذ مومی می‌تواند به محافظت از لباس‌های ظریف در برابر گرمای اتو کمک کند. با قرار دادن یک کاغذ مومی در بین اتو و پارچه‌های ظریف از چسبیدن و براق شدن پارچه جلوگیری کرده و مانع از صاف شدن لباس نیز نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از راهنماتو، کاغذ مومی نوعی کاغذ ضد رطوبت با خاصیت غیرچسبندگی است که در صنایع مختلف از جمله بسته بندی غذا، صنایع دستی، کارتن سازی، خیاطی، طراحی، آشپزی و شیرینی پزی از آن استفاده می شود. این کاغذها با یک لایه موم یا وکس پوشانده می شوند، ضد رطوبت و نچسب هستند، اما عایق گرما نیستند.

در واقع شما تنها در صورتی می توانید از این کاغذها درون فر استفاده کنید که مستقیما با گرمای فر در تماس نباشند. به عنوان مثال کاغذ را در ته قالب بگذارید و روی آن را کاملاً با مایع کیک بپوشانید. در غیر این صورت ممکن است شاهد دود کردن، آب شدن یا حتی آتش گرفتن کاغذ مومی باشید. جالب است بدانید کاغذهای مومی علاوه بر این کاربردها به لطف پوشش نچسبی که دارند، در خانه داری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه قصد داریم به معرفی این کاربردها بپردازیم.

۱- پوشش قفسه‌های کابینت
بسیاری از افراد از کاغذهای مومی برای پوشاندن قفسه های کابینت، کشوهای آشپزخانه و قفسه های داخل یخچال استفاده می کنند. کاغذهای مومی به خوبی گرد و غبار را به خود جذب کرده و به جای اینکه نیاز باشد هر چند وقت یک بار قفسه ها را گردگیری کنید، می توانید هر دو ماه یک بار کاغذ مومی آن را تعویض نمایید. می توانید از این کاغذها در بالای یخچال و کابینت ها نیز استفاده کنید.

۲- برق انداختن شیرآلات
شیرآلات، دستگیره ها و سایر لوازم کرومی را با یک تکه کاغذ مومی پاک کنید. ساییدگی ظریف کاغذهای مومی نه تنها علائم ناخوشایند موجود بر روی شیرآلات را از بین می برند، بلکه با ایجاد یک لایه محافظ به جلوگیری از ایجاد لکه نیز کمک می کنند.

۳- محافظت از ظروف نقره
ظروف نقره مستعد کدر شدن هستند. این اتفاق زمانی می افتد که ظروف نقره اکسید می شوند. کاغذ مومی می تواند به جلوگیری از بروز این اتفاق کمک کند. یک ورق کاغذ مومی را روی ظروف نقره خود قرار دهید. این کار با کند کردن فرآیند اکسیداسیون از کدر شدن سطح نقره جلوگیری می کند.

۴- جلوگیری از چسبیدن اقلام مختلف
از فنجان و کاسه گرفته تا صفحات کتاب، قرار دادن کاغذ مومی در بین اقلام مختلف می تواند از چسبیدن و در نتیجه آسیب رساندن آنها به یکدیگر جلوگیری کند. اگر یک ورق کاغذ مومی را بین وسایلی که روی هم چیده شده‌اند، مانند انواع بشقاب و کاسه قرار دهید، مانع از چسبیدن آنها به یکدیگر و خراشیده شدنشان خواهید شد. به همین ترتیب، قرار دادن ورق های کاغذ مومی در بین ظروف فلزی مانند انواع قابلمه و تابه نیز از زنگ‌زدگی آنها جلوگیری می کند.

۵- محافظت از لباس ها در حین اتو کردن
کاغذ مومی می تواند به محافظت از لباس های ظریف در برابر گرمای اتو کمک کند. با قرار دادن یک کاغذ مومی در بین اتو و پارچه‌های ظریف از چسبیدن و براق شدن پارچه جلوگیری کرده و مانع از صاف شدن لباس نیز نخواهد شد.

۶- محافظت از ظروف چوبی
از کاغذ مومی می توان برای محافظت از تخته های برش چوبی، قاشق های چوبی و ظروف سرو چوبی استفاده کرد. این کاغذها به طور طبیعی آب و رطوبت را دفع کرده و از خراشیده شدن چوب جلوگیری می کنند. می توانید با قرار دادن چند کاغذ مومی روی تخته های برش چوبی در حین خرد کردن گوشت از باقی ماندن آب گوشت بر روی آن جلوگیری کنید. زیرا آب گوشت بعدا به سختی تمیز و ضدعفونی خواهد شد.

۷- پاک کردن لکه آب از روی چوب
اگر مبلمان چوبی شما با آب لکه دار شده است، می توانید یک کاغذ مومی روی آن قرار داده و یک اتوی داغ روی آن بکشید. این کار رطوبت سطوح چوبی را از بین برده و موجب از بین رفتن لکه های آب خواهد شد.

۸- روان شدن کشوها چوبی
آیا کشوهای چوبی شما خوب باز و بسته نمی شوند؟ کافی است یک کاغذ مومی در امتداد مسیر کشو قرار دهید. با این کار کشو به راحتی باز و بسته و روان خواهد شد.

۹- ساخت قیف آشپزخانه
اکثر قیف های آشپزخانه پس از استفاده کثیف و لکه دار شده و تمیز کردن آنها کار ساده ای نیست. می توانید به سادگی با استفاده از کاغذ مومی یک قیف یکبار مصرف بسازید و پس از استفاده آن را دور بیندازید.

۱۰- تمیز کردن کف اتو
مقداری نمک روی کاغذ مومی بپاشید. سپس اتو را به برق متصل کنید و کاغذ مومی را اتو کنید. با این کار کف اتو کاملا تمیز و براق خواهد شد.

نظر شما