شناسهٔ خبر: 66491278 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

وارن بافت: نگران توسعه هوش مصنوعی هستم

وارن بافت 93 ساله  هم جزو کسانی است که از توسعه هوش مصنوعی نگران است و توسعه آن را با بمب اتمی مقایسه می‌کند.

صاحب‌خبر -

فردای اقتصاد - وارن بافت 93 ساله  هم جزو کسانی است که از توسعه هوش مصنوعی نگران است و توسعه آن را با بمب اتمی مقایسه می‌کند.

مدیرعامل برکشایر هاتاوی در این زمینه گفته هر دو فناوری می‌توانند در صورت استفاده نادرست عواقب ویرانگری بر جامعه داشته باشند. 

بافت معتقد است که اطلاعات زیادی در مورد نحوه کارکرد فناوری هوش مصنوعی ندارد اما گفت نگران است. بافت گفت که اخیرا تصویر و صدای خودش را که توسط هوش مصنوعی تولید شده دیده و حتی همسر و فرزندانش ممکن است با دشواری تشخیص دهند که آن تصاویر جعلی است.

بافت پیش‌بینی کرد که قدرت جعل عمیق (  Deep Fake ) که بر اساس آن می‌توان عکس، ویدیو و صدای جعلی ساخت کلاهبرداری‌های بزرگ و موثر را ممکن می‌کند چراکه مجرمان با استفاده از هوش مصنوعی از بستگان یک شخص اخاذی خواهند کرد.

وارن بافت گفت اگر به سرمایه‌گذاری در کلاهبرداری علاقه مند بود اکنون زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش آن بود. 

ماه‌هاست که رهبران کسب و کار در مورد دگرگون کردن مشاغل با استفاده از هوش مصنوعی بحث می‌کنند. برخی پیش بینی می‌کنند که توسعه هوش مصنوعی باعث از دست رفتن موجی از شغل‌های دفتری می‌شود چرا که این فناوری کارهای پیچیده شرکت‌ها را انجام می‌دهد. اما برخی دیگر نیز خوش‌بین هستند. از جمله جیمی دیمون مدیرعامل جی‌پی‌مورگان گفته است که هوش مصنوعی ممکن است درمان‌هایی برای سرطان پیدا کند یا به نسل‌های آینده اجازه دهد تا بیشتر از ۱۰۰ سال عمر کنند. 

جیمی دیمون در مصاحبه اخیر خود با وال‌استریت ژورنال گفته است کحه در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها در حال بررسی انواع شغل‌هایی هستند که با کمک هوش مصنوعی می‌توان آن ها را بهره‌ورتر کرد. 

در برکشایر هاتاوی شرکت خود وارن بافت نیز استفاده از هوش مصنوعی در بخشی از شرکت برای کاراتر کردن کارمندان آغاز شده است. گرگ ایبل جانشین مدیرعامل در این شرکت گفت که برخی شرکتهای زیرمجموعه برکشایر هتوی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

ایبل  نیز در این جلسه گفت که هوش مصنوعی در برخی اوقات جایگزین نیروی کا رمی‌شود اما این امیدواری وجود دارد که فرصت‌های شغلی بهتری را هم ایجاد کند. 

وارن بافت هم گفت که از نظر من این فناوری پتانسیل بزرگی برای آسیب‌رسانی هم دارد ولی نمی‌دانم وضعیت چگونه پیش خواهد رفت.

نظر شما