شناسهٔ خبر: 66492090 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

دست پر ایران در نشست سازمان همکاری اسلامی

پس از برگزاری یک نشست اضطراری سران و دو نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی، پانزدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی این بار در بانجول پایتخت گامبیا آغاز به کار کرد. نشستی که همچون موارد قبلی، با محوریت موضوع فلسطین و چاره اندیشی برای حل بحران غزه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، جمهوری اسلامی ایران نیز همچون نشست‌های قبلی، با دست پر در نشست بانجول حاضر شده است.

حسین امیرعبداللهیان ضمن حضور و سخنرانی در این اجلاس، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال تحولات جهان اسلام و منطقه‌ای و بین المللی به ویژه وضعیت جنگ غزه تبیین کرد.

 

تاکید بر برقراری آتش‌بس فوری، کامل، بی‌قید و شرط و دائم در تمام مناطق غزه و حتی کرانه باختری، رفع کامل محاصره انسانی غزه، تبادل اسرا، موظف ساختن رژیم صهیونیستی به خروج فوری، کامل و غیرمشروط تمامی نیروهای نظامی و تجهیزات آنها از غزه و تضمین بین المللی بازگشت امن مردم به مناطق و اماکن خود، اعمال تحریم فوری تسلیحاتی و تجاری علیه اسراییل و حمایت از قرار موقت الزام آور دیوان بین الملل دادگستری و فراهم ساختن زمینه محاکمه و مجازات تمامی آمران و عاملان جنایات اسرائیل، پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران غزه بود که توسط امیرعبداللهیان بیان شد.

 

دیدار و گفتگو با همتایان کشورهای اسلامی، از دیگر برنامه‌های حضور امیرعبداللهیان در بانجول بود. وزرای امور خارجه اندونزی، عربستان سعودی، ترکیه، بنگلادش، سودان، مالی، گامبیا و البته دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در حاشیه پانزدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی، به گفتگو با وزیر امور خارجه کشورمان نشستند. 

 

حسین امیرعبداللهیان علاوه بر سخنرانی خود در نشست، در این دیدارها نیز بر حل فوری بحران غزه و محکومیت رژیم صهیونیستی تاکید داشت. 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار با هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه، از اقدام این کشور برای قطع روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی قدردانی کرد. 

 

بن فرحان وزیر خارجه عربستان نیز در دیدار با امیرعبداللهیان، حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران را غیرقابل قبول و استمرار تعامل تهران و ریاض برای مقابله با طرح‌های جنگ‌طلبانه نتانیاهو در منطقه را ضروری دانست.

 

فشارها بر اسرائیل احتمال آتش بس در غزه را افزایش داده است

حسین امیر عبداللهیان در پایان برنامه‌های خود در بانجول و در جمع خبرنگاران گفت: در فضایی قرار داریم که احتمال آتش بس جنگ در غزه نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و علت آن رایزنی‌ها، تلاش ها و فشارهای افکار عمومی در صحنه منطقه ای و بین المللی بر رژیم اسراییل است. وی همچنین تاکید کرد: توافقاتی داشتیم که در یک حرکت جمعی و هماهنگ برای کمک به برون‌رفت از این وضعیت در منطقه بتوانیم حرکت کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما