شناسهٔ خبر: 66492748 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

جزئیات تازه از صدور احکام جدید و افزایش حقوق بازنشستگان/ ۹۰ درصد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی می‌شود؟ جزئیات تازه از صدور احکام جدید و افزایش حقوق بازنشستگان/ ۹۰ درصد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی می‌شود؟

به گزارش شبکه شرق، در فروردین ماه، حدود ۴۴۰ میلیارد تومان منابع برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان فراهم شد. در فروردین ماه امسال، از محل یک درصد افزایش مالیات ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد حدود ۴۴۰ میلیارد تومان درامد مالیاتی جدید ایجاد شده است. این تغییرات بر اساس حکم مندرج در بند «ر» تبصره «6»

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، در فروردین ماه، حدود ۴۴۰ میلیارد تومان منابع برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان فراهم شد.

در فروردین ماه امسال، از محل یک درصد افزایش مالیات ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد حدود ۴۴۰ میلیارد تومان درامد مالیاتی جدید ایجاد شده است.

این تغییرات بر اساس حکم مندرج در بند «ر» تبصره «6» قانون بودجه ۱۴۰۳ اعمال شده است.

این درامد طبق حکم قانون بودجه صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان خواهد شد. این  برای نخستین بار است که از سازوکار مالیات ارزش افزوده برای پوشش افزایش هزینه‌های  مرتبط با حقوق بازشستگان استفاده شده است.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در انتظار تایید برنامه هفتم

بر اساس برنامه هفتم توسعه، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از اول فروردین ماه بایستی اجرایی شود. اما هنوز قانون برنامه هفتم به دولت ابلاغ نشده و بعد از تصویب شورای نگهبان احکام جدید حقوق بازنشستگان صادر خواهد شد.

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اینکه، متناسب‌سازی حقوق  بازنشستگان از اول فروردین ماه امسال باید اجرا بشود، گفت: بودجه آن هم پیش‌بینی شده، اما اینکه چرا از اول فروردین ماه اضافه پرداختی‌ها صورت نگرفته بدلیل برخی موضوعات قانونی است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه افزود: موضوع 90 درصد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم مصوب شده است، یعنی سازوکار اجرایی آن در برنامه هفتم توسعه است که هنوز از سوی شورای نگهبان تایید نشده است.

به گفته این نماینده مجلس، برنامه هفتم توسعه، مصوب مجلس، یک‌بار از شورای نگهبان اعاده شده، بر این اساس به تازگی  برخی مواد را مصوب کردیم  و برنامه هفتم مصوب باردیگر به  شورای نگهبان خواهد رفت تا دیگر ایرادی نداشته باشد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: بر این اساس، وقتی برنامه هفتم توسعه تبدیل به قانون بشود، دولت مکلف است احکام جدید حقوق بازنشستگان  را نیز صادر کند.

حاجی بابایی گفت: هر زمانی که احکام جدید از سوی دولت صادر شد از اول فروردین متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان محاسبه شده و ما‌به‌التفاوت واریز خواهد شد.

آیا منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان جور شده است؟

دولت اعلام کرده از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده، منابع ریالی برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان فراهم آمده است.

براساس حکم قانون بودجه، قرار است منابع ریالی برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده فراهم شود و حالا دولت اعلام کرده در فروردین ماه امسال از محل یک درصد افزایش مالیات ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد حدود ۴۴۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی جدید ایجاد شده است.

این درآمد علی‌القاعده صرف متناسب سازی حقوق بازنشستگان خواهد شد اما یدالله فرجی، فعال صنفی بازنشستگان کارگری، می‌گوید: باید مشخص کنند سهم بازنشستگان کارگری از این منابع چقدر است.

او افزود: آیا بازهم قرار است این بودجه صرف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق‌های دولتی شود و حکم کنند که تامین اجتماعی با منابع داخلی خود متناسب‌سازی را اجرا کند؟

به گفته فرجی، اگر چنین حکمی صادر کنند بازهم دست بازنشستگان کارگری در حنا خواهد ماند چراکه صندوق تامین اجتماعی با منابع خود متناسب‌سازی را اجرا نمی‌کند.

این فعال صنفی بازنشستگان ادامه داد: تامین اجتماعی ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان را اجرا نکرد حالا چطور قرار است یک متناسب‌سازی عادلانه را اجرایی کند؛ سهم ما کارگران بازنشسته از متناسب‌سازی چقدر است و چه زمانی قرار است نصیب‌مان شود؟

منبع: sharghdaily-929261

نظر شما