شناسهٔ خبر: 66493737 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

وظایف بنیادین نظام آموزش و پرورش

«نبض حیات کشور در آموزش‌وپرورش می‌زند» چراکه آینده جامعه از لحاظ ادامه حیات در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دینی در گرو آموزش‌وپرورش فعال و پویاست.

صاحب‌خبر -
 
از سوی دیگر هرچه در این نهاد هزینه شود به همان اندازه در کشور سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.  در بیانیه گام دوم تمدن‌سازی بر سه مؤلفه کلیدی «تربیت و مسئولیت‌پذیری جوانان کشور »، «جایگاه علم و پژوهش» و «خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی» استوار و روح حاکم بر آنها توجه ویژه به نظام تعلیم و تربیت و به‌طور مشخص آموزش‌وپرورش است.  بنابراین، تحقق خواسته‌های نظام اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب در گرو آموزش‌وپرورش دغدغه‌مند و انقلابی است.  نهاد آموزش‌وپرورش براساس سند تحول بنیادین، موظف به تربیت انسان‌های تراز انقلاب اسلامی مبتنی بر ساحات شش‌گانه «تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی»، «تربیت اقتصادی و حرفه‌ای»، «تربیت علمی و فناوری»، «تربیت اجتماعی و سیاسی»، «تربیت زیستی و بدنی» و «تربیت زیبایی شناختی و هنری» شده است‌؛ از همین‌رو رهبر معظم انقلاب سوم مرداد۱۳۸۶نگرانی و گله‌مندی خود را از وضع موجود آموزش‌وپرورش ابراز کرده و فرمودند: «آموزش‌وپرورش کنونی کشورما،ساخته و پرداخته فکرما و برنامه‌های ما و فلسفه ما نیست، بنای کار بر آن فلسفه‌ای نبود که ما امروز دنبال آن فلسفه هستیم.»  نظام آموزش‌وپرورش باید به‌گونه‌ای دانش‌آموزان را تربیت کند که هویت دینی و ملی داشته و درکشاکش مشکلات، ناملایمات، توطئه شیاطین ودشمنان،قطب‌نمای درونی آنان رابه سمت شمال ارزش‌ها بکشاند. دراغلب دیدار‌های جامعه بزرگ فرهنگیان کشور با رهبر حکیم انقلاب، معظم‌له بر نقش معلمان به منزله سرمایه‌های نظام و تولید‌کنندگان علم و دانش و عالمان و نخبگان تأکید کرده‌اند و همواره به جایگاه والای معلمی نگاهی راهبردی همراه با آثار فراگیر داشته‌اند.  تربیت نیروی انسانی مؤمن، کارآمد، با نشاط، مقاوم و در صدر همه آنها دارای هویت ملی و ایرانی ـــ اسلامی، مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه صنعت آموزش‌وپرورش است که مقدمه لازم برای ایجاد تمدن بزرگ و نوین اسلامی به شمار می‌آید. 

نظر شما