شناسهٔ خبر: 66495224 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

برگزاری کنفرانس جهانی مبارزه با نژادپرستی در استانبول

نخستین کنفرانس بین‌المللی مقابله با تبعیض نژادی و تعصبات مذهبی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، روز گذشته شنبه از سوی سازمان «اتحاد علیه نژادپرستی و تعصب مذهبی» در استانبول برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از ینی شفق عربی، این کنفرانس در دانشگاه صباح‌الدین زعیم با همکاری مرکز مطالعات اسلام و امور بین‌الملل دانشگاه و با حضور اندیشمندان، محققان و پژوهشگران چند کشور برگزار شد.

به گفته مسئولان این سازمان، هدف این کنفرانس مبارزه با تعصب مذهبی و نژادپرستی در همه اشکال آن، افشای جرائم مرتبط با آن، افزایش آگاهی عمومی در مورد این نارسایی‌ها و تلاش برای ترویج ارزش‌های مدارا و شهروندی است.

عبدالکریم بکار، دبیر کل این سازمان در سخنرانی خود گفت: طوفان الاقصی ممکن است پیامدهای دردناکی برای همه ما داشته باشد، اما باور داشته باشد که با این عملیات شمارش معکوس برای نابودی رژیم اشغالگر، متجاوز و نژادپرست صهیونیست آغاز و تاریخ جدیدی شروع شده است.

وی افزود: این سازمان امتدادی بر اصول اخلاقی و ارزشی «پیمان جوانمردان» است که در دوران جاهلیت و با حضور پیامبر اکرم(ص) و افرادی از قریش منعقد شد و هدف آن دفاع از ستمدیدگان بود.

احمد جواد آجار، رئیس دانشگاه صباح‌الدین زعیم نیز به نوبه خود گفت: یکی از بارزترین دلایل عدم واکنش بزرگ بین‌المللی به فاجعه غزه، دلایل عقیدتی، مذهبی و منطقه‌ای است و این عوامل سبب شده تا جهان در برابر فجایع غزه سکوت کند.

وی ادامه داد: ما امروز جهان اسلام در تفرقه است و ما مسلمانان با وجود ثروت نتوانسته‌ایم متحد شویم. «اتحاد علیه نژادپرستی و تعصب مذهبی» یک سازمان فکری و فرهنگی بین‌المللی با فعالیت‌های عملی متنوع است که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شد.

سامی العریان، مدیر مرکز مطالعات اسلامی و بین‌الملل دانشگاه صباح‌الدین زعیم نیز گفت: این مرکز در سال 2017 راه‌اندازی شد و پیام و چشم‌انداز آن مربوط به امت اسلامی است.

وی در سخنانی افزود: مسائل نژادپرستی، فرقه‌گرایی، پوپولیسم، سکولاریسم ناب و ناسیونالیسم تنگ‌نظرانه‌ای که ملت اسلامی از آن رنج می‌برد، محور اولین همایش مرکز بود.

العریان خواستار عدم توجه مسلمانان به اختلافاتی شد که در امت تفرقه ایجاد می‌کند و همچنین تمرکز بر مقابله با دشمن شد.

انتهای پیام

نظر شما