شناسهٔ خبر: 66498869 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر پنجم تهران، در گفت‌وگو با «انتخاب»:

پارک لاله یکی از پر تراکم‌ترین پارک‌ها از لحاظ بازدید شهروندان است / شهرداری باید توضیح دهد که پارک لاله چه ظرفیت فضای سبز اضافه‌ای دارد که می‌خواهند به بهانه ایجاد فرهنگسرا، مشاعات سبز شهر را کاهش دهند / در دوره سوم شورای شهر هم این اتفاق در برخی از پارک‌ها مشاهده شد و جالب است که آن زمان هم آقای چمران رئیس شورا بود

آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر پنجم تهران، درباره اقدام شهرداری برای قطع درختان پارک لاله گفت: به طور کلی پارک‌ها حساسیت خاصی از نظر قانون گسترش فضای سبز و نظارت شورای شهر دارند. در دوره سوم شورای شهر هم این اتفاق در برخی از پارک‌ها مشاهده شد و جالب است که آن زمان هم آقای چمران رئیس شورا بود. شورای شهر در آن دوره تغییر کاربری درباره این موضوع را ممنوع کرد. پارک‌ها ضوابط شهری مشخصی دارند و اگر قرار باشد که از سهمیه مقرر کاربری برای هر پارک عبور کنند، تخلف صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شهرداری تهران در چند وقت اخیر، اقدامات جنجال برانگیزی در رابطه با پارک‌های تهران داشته است. از پارک قیطریه و ساخت مسجد، تا قطع درختان پارک قدیمی لاله که موجب نارضایتی شهروندان شده است. اما به واقع چه ضوابطی برای قطع درخت در تهران وجود دارد که شهرداری آن را نایده گرفته است؟

آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر پنجم تهران، درباره اقدام شهرداری برای قطع درختان پارک لاله به «انتخاب» گفت: به طور کلی پارک‌ها حساسیت خاصی از نظر قانون گسترش فضای سبز و نظارت شورای شهر دارند. در دوره سوم شورای شهر هم این اتفاق در برخی از پارک‌ها مشاهده شد و جالب است که آن زمان هم آقای چمران رئیس شورا بود. شورای شهر در آن دوره تغییر کاربری درباره این موضوع را ممنوع کرد. پارک‌ها ضوابط شهری مشخصی دارند و اگر قرار باشد که از سهمیه مقرر کاربری برای هر پارک عبور کنند، تخلف صورت گرفته است. سرانه ناخالص فضای سبز تهران تا پایان سال ۱۴۰۱  ،۱۶.۷۸ متر مربع برای هر نفر ذکر شده این عدد شامل کمربند سبز حاشیه تهران و فضای سبز کنار خیابانها و پارک‌ها می‌شود. اما قلب فضای سبز شهری، پارک‌ها هستند. شهروندان که از فضا سبز کنار اتوبان نمی‌توانند استفاده کنند. نکته اینجاست که  سرانه بوستانها در تهران ۷.۲۴ متر مربع است و هنوز با رقم ۱۰ متر مربع استاندارد فاصله دارد.در این شرایط نباید حتی یک سانت مربع از سرانه پارک‌ها به بهانه ها و توجیهات مختلف کم شود.

او افزود: در پارک لاله از نظر استقرار انواع خدمات، ایستگاه آتش نشانی در جنوب، کتابخانه کانون، مترو و موزه بخشی از این پارک را گرفته‌اند و دیگر  واقعا جایی برای احداث کاربری های اضافی در این پارک نیست. در نتیجه حذف درختان از این پارک از لحاظ قانون و نیاز‌های منطقه غیرقابل قبول است.

وی درباره نهاد‌های مسئول در رابطه با پارک‌های تهران و ضوابط قانونی آن بیان کرد: خوشبختانه برخی از اعضای شورای شهر واکنش نشان داده‌اند. اساساً سازمان پارک‌ها و فضای سبز مسئول پارک‌های بزرگ است. این سازمان به عنوان متولی تخصصی و مرجع نگهداری و گسترش پارک هاست. این سازمان باید پاسخگویی و رسیدگی تخصصی   برای مدیریت پارک‌های حساس داشته باشد. در مورد هرگونه تغییر کاربری و قطع هر عدد درخت، کمیسیون ماده 7 سازمان بوستان تصمیم می‌گیرد و یک عضو شورا هم در آنجا حضور دارد. در زمان ما هم اگر نمونه‌ای بوده است، درخت‌های حاشیه‌ای کنار اتوبان به صورت خیلی محدود بوده است.

میلانی درباره عدم توجیه رفتار شهرداری تهران در پارک لاله گفت: یکی از ضعف‌های شدید ما در فضای سبز، این است که آمار استفاده از شهروندان از پارک ها را به صورت علمی نداریم. ما در بحث گردشگری شهری هر سال آمار سفر‌های مردم را داریم اما آمار مهم استفاده از فضای سبز را نداریم. این آمار برای مدیریت پارک، حیاتی است. پارک لاله یکی از پر تراکم‌ترین پارک‌ها از لحاظ بازدید شهروندان است. شهرداری بدون آمار برداری و کسب نظر شهروندان، اقدام به ایجاد حصار غیرقانونی در پارک کرده است. سازمان بوستان‌ها باید مخالف این کار باشد. شهرداری باید توضیح دهد که پارک لاله چه ظرفیت فضای سبز اضافه‌ای دارد که می‌خواهند به بهانه ایجاد  فرهنگسرا ، مشاعات سبز شهر را کاهش دهند.این در حالی است  که در وضعیت فعلی و بر اساس مشاهدات تجربی،  به دلیل محبوبیت این پارک در نزد شهروندان فضای سبز فعلی این پارک پاسخگوی نیاز مردم نیست.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما