شناسهٔ خبر: 66499625 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

امول‌ژل‌های خوراکی راهی ایمن برای عبور داروها از معده

استاد دانشگاه ارومیه موفق به تهیه و تعیین ویژگی امول ژل‌های خوراکی حامل لیپاز پانکراسی شد. استاد دانشگاه ارومیه موفق به تهیه و تعیین ویژگی امول ژل‌های خوراکی حامل لیپاز پانکراسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علم پزشکی به مدد سایر علوم نظیر شیمی، داروسازی و حتی صنایع غذایی پیشرفت‌های زیادی در راستای بهبود حال بیماران داشته است. محققان زیادی، تحقیقات خود را روی بهبود کیفیت زندگی متمرکز کرده‌اند.


«تهیه و تعیین ویژگی امول‌ژل‌های خوراکی حامل لیپاز پانکراسی» عنوان طرحی است که امیر خسروشاهی اصل استاد دانشگاه ارومیه در قالب طرح پژوهشی به انجام رسانده است و بنیاد ملی علم ایران هم از این طرح حمایت کرده است.

خسروشاهی اصل با مدرک دکتری تخصصی علوم و صنایع غذایی از دانشگاه Reading انگلستان درباره این طرح توضیح داد: موضوع تحقیق یکی از نیاز‌های جامعه است که در بیماری نارسایی پانکراس کاربرد دارد. چرا که در این بیماری، پانکراس به‌تدریج توانایی تولید آنزیم‌های پانکراتیک را از دست می‌دهد. در این صورت جذب چربی و پروتئین مختل می‌شود.

وی افزود: لیپاز پانکراس یکی از آنزیم‌های بسیار مهم برای هضم چربی‌ها است و از ناپایدارترین آنزیم‌های پانکراتیک به شمار می‌رود. مهمترین مشکل افرادی که نارسایی پانکراس دارند، کمبود یا فقدان آنزیم لیپاز است.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید کمبود هضم لیپولیتیک پانکراسی غیرقابل جبران است و، چون منبع عمده انرژی چربی است، احتمال سوء تغذیه افزایش پیدا می‌کند و به‌دنبال آن فقر ویتامین و ریزمغذی‌ها ایجاد می‌شود. همین امر موجب نارسایی پانکراس آنزیم لیپاز به بدن می‌شود. با توجه به اینکه، ژلان قادر به تشکیل هیدروژل‌های وابسته به دما و مقاوم به اسید است؛ می‌توان از آن در تهیه غذا‌های پزشکی که داروی مورد نظر را از معده به سلامت عبور می‌دهند؛ استفاده کرد.

خسروشاهی اصل در ادامه به تعریف غذا‌های پزشکی پرداخت و گفت: غذا‌های پزشکی، نسل جدیدی از غذا‌ها هستند که با غذا‌های متداول و نیز غذا‌های فراسودمند متفاوتند و هدف از تهیه و مصرف این دسته از غذا‌ها کمک به درمان بیماران است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه، ژلان قادر به تشکیل هیدروژل‌های وابسته به دما و مقاوم به اسید است؛ می‌توان در تهیه غذا‌های پزشکی از آن استفاده کرد تا داروی مورد نظر را از معده به سلامت عبور دهند.
انتهای پیام/

نظر شما