شناسهٔ خبر: 66500071 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر در گفتگو با «جوان»:

مشکل اصلی طلافروشان  سامانه جامع تجارت است نه سامانه مؤدیان

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر گفت: در روز‌های اخیر در فضای مجازی بسیار دیده می‌شود که گفته شده است طلافروشان به دلیل اعتراض به کاهش قیمت طلا و دلار فعالیت‌های خود را تعطیل یا نیمه‌تعطیل کرده‌اند، ما این موضوع را به شدت تکذیب می‌کنیم، مشکل اصلی سامانه جامع تجارت است. 
نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر در گفتگو با «جوان» در خصوص علت اعتراض طلافروشان طی روز‌های اخیر گفت: در زمان دولت آقای روحانی و با توجه به تبصره ۴ ماده ۱۸ که به موضوع قاچاق کالا و ارز اشاره دارد، ثبت اطلاعات برخی از صنوف مانند لوازم خانگی و لوازم یدکی در سامانه جامع تجارت در دستور کار قرار گرفت. در زمان دیگر نیز این اقدام برای صنعت طلا مصوب شد و طلافروشان ملزم شدند اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند. ثبت اطلاعات در سامانه تجارت از ۲۴ مهرماه ۱۴۰۱ لازم‌الاجرا بود، اما با توجه به جلسات متعددی که داشتیم به دلیل عدم‌کفایت اطلاعات فنی، کمبود بستر‌های مورد نیاز و وجود ابهامات اعتراض‌هایی در خصوص اجرای این مصوبه وجود داشت. بذرافشان در ادامه تصریح کرد: متأسفانه در تصویب یکسری قوانین مربوط به حوزه اصناف، از عقلا و اتحادیه‌ها مشاوره‌ای اتخاذ نمی‌شود و گاهی قوانین به صورت غیرکارشناسی و بدون توجه به وجود بستر‌های مورد نیاز تصویب می‌شود. در حال حاضر اصناف طلافروشان در کل کشور در دوران بحران و رکود قرار دارد. وی در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۱ با توجه به جلساتی که برگزار شد، تصمیم بر برگزاری کلاس‌های آموزشی بود، اتحادیه تهران بالاترین کلاس‌های آموزشی را برگزار کرد، اما همکاران ما به دلیل مخالفت با اصل موضوع که ثبت سرمایه در سامانه تجارت است، استقبال چندانی از کلاس‌ها نداشتند. در واقع طلافروشان معترض هستند که به چه علت باید سرمایه خود را در سامانه تجارت بارگذاری و اعلام کنند، بخش بزرگی از این اعتراضات به امنیت سرمایه برمی‌گردد. 
بذرافشان در ادامه عنوان کرد: در دی ماه ۱۴۰۲ بخش عملیاتی سامانه مؤدیان نیز شروع به کار کرد، تعدد سامانه‌ها برای طلافروشان و جو متشنج فضای رسانه‌ای سبب ایجاد نگرانی‌هایی مانند مالیات بر عایدی سرمایه در همکاران ما شد. با برگزاری جلسات مورد نیاز قرار بر آن شد سه ماه عملیاتی‌شدن این سامانه به تعویق بیفتد و در این مدت وزارت صمت و سازمان امور مالیاتی تلاش کنند مشکل تعدد سامانه‌ها را حل و این دو سامانه را به یک سامانه تبدیل کنند، همچنین به منظور پاسخ به سؤالات و رفع ابهامات موجود در بین طلافروشان اقداماتی صورت گیرد که متأسفانه این مشکلات تا به امروز رفع نشده است. 
این مقام مسئول در ادامه افزود: سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی برای تمامی صنوف کشور است و همه باید به ثبت فاکتور‌های الکتریکی اقدام کنند، اما سامانه تجارت برای صنوف خاص است. واکنش و اعتراض طلافروشان به دلیل تعدد سامانه‌ها، امنیت سامانه و نکته‌ای مهم‌تر از همه است؛ ثبت سرمایه اولیه. وی در ادامه بیان کرد: به اتاق اصناف استان‌های مختلف و اتحادیه‌ها اعلام شده است از هفتم فروردین ۱۴۰۳ قانون مصوب (ثبت در سامانه جامع تجارت) لازم‌الاجراست و همکاران باید سرمایه اولیه و مبادلات خود را در این سامانه ثبت کنند، این اعلام سبب اعتراض برخی از طلافروشان در تهران و بعضی از شهرستان‌ها شد. اتحادیه جلسات گوناگونی با مسئولان ذی‌ربط در خصوص سامانه تجارت داشته، اما متأسفانه اتفاق مثبتی شکل نگرفته است. 
بذرافشان در ادامه متذکر شد: تبصره ۳ ماده ۶ اشاره دارد که به منظور تسهیل امور صنفی فعالان اقتصادی، باید همگی در یک سامانه مبادلات خود را انجام دهند، در واقع در حال حاضر تعدد سامانه‌ها نقض قانون است و هیچ ارگانی تا به امروز نسبت به ایجاد تغییرات به جمع‌بندی نرسیده است. رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر در پایان گفت: در روز‌های اخیر در فضای مجازی بسیار دیده می‌شود که گفته شده طلافروشان به دلیل اعتراض به کاهش قیمت طلا و دلار فعالیت‌های خود را تعطیل یا نیمه‌تعطیل کرده‌اند، ما این موضوع را به شدت تکذیب می‌کنیم، مشکل اصلی سامانه جامع تجارت است.

نظر شما