شناسهٔ خبر: 66500475 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

معلمان در کنار تعلیم علم و دانش به تزکیه و اخلاق دانش آموزان هم توجه کنند

نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین گفت: معامان باید در کنار علم و دانش به تزکیه نفس و اخلاق دانش آموزان هم توجه کنند. نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین گفت: معامان باید در کنار علم و دانش به تزکیه نفس و اخلاق دانش آموزان هم توجه کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مراسم تجلیل از معلمان نمونه استان قزوین روز یکشنبه با حضور ایت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، فاطمه محمد بیگی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، رجب رحمانی نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی، نقی سیاهکالی مرادی مدیرکل آموزش و پرورش، مهدی صباغی شهردار، وکیلی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری و جمعی از معلمان از معلمان و فرهنگیان نمونه استانی و کشوری تجلیل شد.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در این آیین که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد ضمن تبریک هفته معلم اظهارداشت: معلمی در ابتدا شغل خدای متعال، انبیای الهی، رسول  اکرم (ص) و همه امامان بوده و اصلی‌ترین کار همه امامان تزکیه و تعلیم بوده است.

معلمان در کنار تعلیم علم و دانش به تزکیه و اخلاق دانش آموزان هم توجه کنند

وی بیان کرد: سالروز شهادت معلم نمونه، اسوه و الگوی بزرگ و بابرکت علامه شهید مرتضی مطهری را گرامی می‌داریم و از خدای متعال درخواست می‌کنیم ایشان را مورد رحمت و مغفرت قرار بدهند، حتی آن‌ها که خواندن و نوشتن هم نمی‌دانند از معارف نورانی این شهید بزرگوار و معلم ربانی بهره‌مند بوده‌اند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: ما در محفل معلمی نگاه ویژه‌ای به معلمی داریم و اگر بخواهیم نگاه کشورهایی که از فیض قرآن و ائمه (ع) بهره‌مند نشده‌اند را به معلمان ببینیم، باید بدانیم تفاوت مهندسی و ساختار معلمی در نظام ما با داشتن قرآن کریم، انبیاء و ائمه (ع) با جاهای دیگر چیست و این را از سیره و سنت شهید مطهری و همه بزرگان و علما بررسی کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: آیه 2 سوره جمعه، آیه 164 سوره آل‌عمران و آیه 151 سوره بقره نشان می‌دهد که ما تعلیم را از تزکیه شروع می‌کنیم، ما وقتی علم را در جانمان می‌ریزیم ابتدا باید قلب‌مان را شست‌وشو بدهیم و پاک کنیم، یعنی باید «یُزَکّیهِم وَ یُعَلّمهم الکِتابه و الحِکمه» اتفاق بیفتد، این یک مطلب اساسی در ساختار دینی است.

معلمان در کنار تعلیم علم و دانش به تزکیه و اخلاق دانش آموزان هم توجه کنند

وی خاطرنشان کرد: همان طور که دل و جان ما، ظرف پذیرش حقایق، معارف و تعالیم است، عقل ما نیز باید به عنوان یک کلیدواژه برای معلم و دانش‌آموز تعریف شود، تعریفی که نظام دینی ما برای این معنا دارد، با تعریفی که دیگران دارند متفاوت است.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: معلمان باید اخلاق و تقوی را هم به دانش آموزان یاد دهید و با وضو در کلاس‌های درس حاضر شوید و نیت کنید کلاس درسد را برای عبادت می خواهید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: علم فقط کتاب خواندن و جزوه حفظ کردن نیست، امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه فرمود انبیاء آمدند گنج‌های نهفته در فطرت انسان‌ها را برآشوبانند؛ یکی از بزرگ‌ترین عوامل موفقیت علامه شهید مطهری همین نگاه بود و شما باید تزکیه را هم جدی بگیرید و بدانید تزکیه باعث می‌شود رفاقت‌های دنیاطلبانه تبدیل به انسانیت، کرامت انسانی و فضای معنوی شود.

معلمان در کنار تعلیم علم و دانش به تزکیه و اخلاق دانش آموزان هم توجه کنند

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: بگفته شهید مطهری، رمز موفقیت شیخ انصاری متفکر بودن ایشان بود، یعنی به جای اینکه محفوظات خود را افزایش دهد، این محفوظات را پالایش، تجزیه و ترکیب می‌کرد و با خلاقیت به چیزهای جدید می‌رسید.

وی اظهارداشت: وظیفه شما معلمان این است که کاری کنید عقل دانش‌آموزان بیدار شود، دقیقاً همان کاری که رهبر حکیم انقلاب نسبت به جامعه نخبگانی و همه جوامع علمی دارند.

معلمان در کنار تعلیم علم و دانش به تزکیه و اخلاق دانش آموزان هم توجه کنند

در ادامه از 143 معلم نمونه استانی و کشوری تجلیل شد.

انتهای پیام

نظر شما