شناسهٔ خبر: 66500515 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

گشتی در دل تاریخ و طبیعت باشت / پیشینه هخامنشی باشت

همراه باشید و از باشت، دیاری کهن در آغوش زاگرس بیشتر بدانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو آنطور که کجارو نوشته است در میان انبوه جاذبه‌های گردشگری ایران، استان کهگیلویه و بویراحمد با طبیعت بکر و ناشناخته‌اش، نگینی درخشان به شمار می‌رود. در این میان، شهر باستانی باشت با قدمتی دیرینه و آثار تاریخی و طبیعی بی‌نظیر، مقصدی ایده‌آل برای سفری خاطره‌انگیز است.

دیدنی‌های باشت در گذر زمان

سفر به باشت، سفری به دل تاریخ است. قدمت این شهر به دوران هخامنشیان می‌رسد و نام آن در سفرنامه ناصر خسرو نیز ذکر شده است. در این شهر، می‌توانید از آثار باستانی متعددی مانند دو گور دوپا و پل تاریخی پریم دیدن کنید.

دو گور دوپا، رازگوی تاریخ

در فاصله هفت کیلومتری باشت، دو ستون سنگی منقش به نام "دو گور دوپا" به چشم می‌خورد. این اثر تاریخی که از دوران ساسانیان به یادگار مانده، هنوز رازهای خود را برای باستان‌شناسان فاش نکرده است. برخی معتقدند که این دو ستون به عنوان آتشدان یا راهنما برای کاروانیان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

پل پریم، شاهکاری از دوران باستان

در مسیر جاده باشت به گچساران، پل تاریخی پریم بر روی رودخانه پریم خودنمایی می‌کند. این پل که قدمت آن به دوران پیش از اسلام می‌رسد، یادگاری از هنر و معماری دوران باستان است.

گشتی در دل تاریخ و طبیعت باشت / پیشینه هخامنشی باشت

آبشار خامی، نگینی در دل زاگرس

طبیعت باشت نیز مانند تاریخ آن، شگفت‌انگیز و بی‌نظیر است. آبشار خامی در روستای تل چگاه، یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. این آبشار دائمی که از دل کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد، در میان انبوه درختان بلوط و چشمه‌های متعدد، منظره‌ای بدیع و روح‌نواز خلق کرده است.

راه باستانی گردنه الله اکبر، سفری به اعماق تاریخ

در جاده قدیم باشت به گچساران، بقایای راهی سنگ‌فرش به نام "راه باستانی گردنه الله اکبر" به چشم می‌خورد. این راه که قدمت آن به دوران هخامنشیان می‌رسد، یادگاری از شکوه و عظمت امپراطوری ایران باستان است.

باشت، مقصدی برای هر سلیقه

باشت، با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان، مقصدی ایده‌آل برای هر سلیقه‌ای است. اگر به دنبال سفری تاریخی هستید، می‌توانید از آثار باستانی باشت دیدن کنید. اگر عاشق طبیعت هستید، آبشار خامی و دیگر جاذبه‌های طبیعی این شهر منتظر شما هستند. و اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت هستید، می‌توانید از گشت و گذار در بازارهای محلی و چشیدن غذاهای سنتی لذت ببرید.

نکاتی برای سفر به باشت:

  • بهترین زمان سفر به باشت، فصل بهار و پاییز است. در این دو فصل، آب و هوا دلپذیر و معتدل است.
  • برای رفتن به باشت می‌توانید از طریق جاده یا هواپیما به یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، سفر کنید و سپس با استفاده از اتوبوس یا تاکسی به باشت بروید.
  • در باشت، هتل‌ها، آپارتمان‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعددی برای اقامت وجود دارد.
  • غذاهای سنتی باشت، مانند آش دوغ، کشک و بادمجان و قلیه و برنج، بسیار خوشمزه و لذیذ هستند.
  • برای گشت و گذار در باشت می‌توانید از تاکسی، اتوبوس یا موتور سیکلت استفاده کنید.

سفر به باشت، سفری به یادماندنی در دل تاریخ و طبیعت ایران خواهد بود.

گشتی در دل تاریخ و طبیعت باشت / پیشینه هخامنشی باشت

نظر شما