شناسهٔ خبر: 66676710 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ارتباط زنده با شبکه خبر مطرح کرد؛

تولید محتوای خوب و ترویج کتابخوانی، دغدغه‌های رهبر انقلاب در بازدید از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ارتباط زنده با شبکه خبر به به روایت خود از بازدید رهبر انقلاب از سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد در ارتباط زنده با شبکه خبر به روایت خود از بازدید رهبر انقلاب اسلامی از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پرداخت.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب از برنامه‌های جاری ایشان است؛ با رسیدن موسم نمایشگاه یکی از امیدهای ناشران و حاضران در نمایشگاه حضور و بازدید رهبر انقلاب است که برکات و آثار متعدد و متنوعی دارد؛ حال اهالی کتاب را خوب می‌کند و انرژی سال پیش رو برای کار در حوزه کتاب و نشر را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: امسال بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه، نسبتاً طولانی بود و بیش از ۳ ساعت طول کشید. از لحظه ورود ایشان به مصلی امام خمینی(ره) تهران، بازدید با غرفه مؤسسه روایت فتح شروع شد. در مسیر بازدید مقام معظم رهبری تنوع خوبی از حیث ناشران و محتواهای ارائه شده توسط آنان، وجود داشت. بنده با ناشران متفاوتی که در مسیر بازدید ایشان بودند گفتگو کردم و بسیاری از آنها می‌گفتند، مقام معظم رهبری از آثار جدید ما مطلع بودند.

رمضانی با اشاره به مستند «غیررسمی ۶»، اظهار داشت: مواجهه مقام معظم رهبری با موضوع کتاب و کتابخوانی نشان می‌دهد ایشان از تنوع کتاب‌های موجود در بازار نشر مطلع هستند. آثاری که مقام معظم رهبری مطالعه می‌کنند، تنوع گسترده‌ای دارد و ایشان کتاب‌خوانی حرفه‌ای هستند. یکی از خصوصیات بارز حضرت آقا، تندخوانی ایشان در مطالعه کتاب است که باعث می‌شود حجم بالایی از محتوا را مطالعه کنند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه، طی سخنانی در دو محور اساسی اعلام نظر فرمودند؛ نخست، تولید محتوا و دوم، ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه؛ ایشان همچنین دستگاه‌هایی که در تولید و ترویج نقشی دارند را مشخص و تکالیف آنها را  تعیین فرمودند. مقام معظم رهبری نقطه ثقل حرکت در حوزه تولید محتوا و ترویج برای جوانان و نوجوانان را، حوزه آموزش و پرورش تبیین کردند. تأکید ایشان به این حوزه، تأکیدی پایدار است؛ سال گذشته نیز بر حوزه کودک و نوجوان تأکید داشتند. حدود ۱۳ سال پیش که ایشان در نمایشگاه کتاب حاضر شدند، بر پیگیری ایجاد زنگ مطالعه در مدارس تأکید کردند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: بحمدالله در بحث ترویج و توسعه فضای مطالعه و خواندن، بر اساس دستورات ایشان اتفاقات خوبی را رقم زده‌ایم؛ اخیراً «سند ملی ترویج خواندن» بعد از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد؛ یکی از محورهای این سند که با پیگیری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به سرانجام رسید، ایجاد زنگ مطالعه و کتابخوانی در مدارس است. در این سند تکالیفی برای وزارت علوم و دانشگاه در زمینه کتابخوانی دیده شده است. بحمدالله دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری پیش از این بیان فرمودند و امروز هم بر آن تأکید کردند، در این سند قابل پیگیری است و ما این موضوع را با جدیت و با همکاری آموزش و پرورش آغاز کرده‌ایم و مقدمات تفاهم‌نامه آن فراهم شده است تا گسترش کتابخوانی به صورت عملی در مدارس پیگیری شود.

وی افزود: در زمینه ترویج کتابخوانی توسط گروه‌های مؤثر، که مقام معظم رهبری بر اهتمام به این موضوع در فضای مجازی تأکید فرمودند، نیز اقداماتی انجام داده‌ایم و پویش «کتاب دستت چیه؟!» بر همین اساس شکل گرفت.

عضو شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: پیگیری سیر حضور حضرت آقا در نمایشگاه و نکاتی که ایشان در این بازدیدها و خارج از آن در موضوع کتاب فرموده‌اند، نشان‌دهنده منظومه‌ای هدفمند، ساختارمند و قابل پیگیری در صحبت‌‍های ایشان است. ما فرمایشات ایشان را دستور کار خود قرار داده‌ایم. ان‌شاءالله بتوانیم با اقداماتی که انجام می‌دهیم از دغدغه‌های ایشان بکاهیم.

وی در خصوص چگونگی برقراری عدالت فرهنگی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی رئیس جمهور، که در بازدید از غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نمایشگاه اشاره شد و در صحبت‌های رهبر انقلاب نیز بود، این است که با توجه به افزایش هزینه کتاب و مشکل‌تر شدن امکان خرید، می‌توانیم از طریق توسعه کتابخانه‌های عمومی دسترسی مردم به کتاب را تسهیل کنیم. در حال حاضر بیش از ۵۰ کتابخانه سیار در کشور وجود دارد که مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌ای جامعه هدف این کتابخانه‌ها است. بنای دولت این است که ان‌شاءالله تا پایان دولت سیزدهم حداقل ۲۰۰ دستگاه خودرو به ناوگان کتابخانه‌های سیار کشور اضافه شود تا دسترسی مردم به کتاب بیش از پیش فراهم شود.

نظر شما