شناسهٔ خبر: 66686144 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

افشای جدیدترین پس‌لرزهای حمله ایران به اسرائیل

«به‌تازگی برخی منابع و رسانه‌ها در اراضی اشغالی اعلام کرده‌اند، رژیم اسرائیل با همکاری دولت آمریکا درحال از رده‌ خارج‌کردن سامانه‌های موشکی قدیمی پاتریوت و جایگزین‌کردن آنها با سامانه‌های پدافندی گنبد آهنین است. منابع اسرائیلی ازجمله وبگاه «تایمز آو اسرائیل» تاکید کرده‌اند، در جریان عملیات موشکی-پهپادی اخیر ایران، ناکارآمدی سامانه پاتریوت ثابت شده است.»

صاحب‌خبر -

فرارو - نزدیک یک ماه از اجرای عملیات گسترده موشکی-پهپادی ایران به اراضی اشغالی با عنوان عملیات «وعده صادق» می‌گذرد. عملیاتی که به نظر بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی، بسیاری از قواعد بازدارندگی در سطح منطقه را تغییر داد و کفه بازدارندگی ایران به ضرر صهیونیست‌ها را تقویت کرده است. با‌این‌همه، عملیات مذکور که براساس آنچه منابع غربی گفته‌اند، با حضور بیش از ۱۸۰ پهپاد، ۳۵ موشک کروز و البته بیش از ۱۱۰ موشک بالستیک اجرایی شد، برای اسرائیل از نظر اعتبار ادراکی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی، چالش‌های جدی به وجود آورده است.

به گزارش فرارو؛ رسانه‌های همسو و همراه با رژیم اشغالگر قدس، در بحبوحه عملیات وعده صادق و دوره زمانی پس از آن، از حربه‌ای استفاده کردند تا شاید بتوانند اهمیت عملیات مذکور را کم کنند. برای مثال، آن‌ها از کلیدواژه رهگیری و خنثی‌سازی ۹۹ درصد از پرتابه‌های ایران صحبت کردند و حتی از پیروزی اسرائیل در این رابطه سخن گفته‌اند. با‌این‌همه، در اینکه عملیات وعده صادق، زلزله‌ای بزرگ را در راهرو‌های قدرت اراضی اشغالی ایجاد کرد و بسیاری از محافل نظامی و اطلاعاتی اسرائیلی شوکه شدند، کمتر کسی تردید دارد.

شاید بتوان نقطه عطف عملیات مذکور را در برخورد موشک‌های ایرانی به تأسیسات دشمن صهیونیستی دانست که جزء حفاظت‌شده‌ترین تأسیسات نظامی این رژیم بودند. در این رابطه می‌توان به پایگاه‌های هوایی «رامون»، به‌ویژه «نواتیم» اشاره کرد که آماج موشک‌های ایرانی قرار گرفتند. دو هفته بعد از اجرای عملیات وعده صادق، شاهد ظاهرشدن ۲ پس‌لرزه جدید و قابل‌تامل با محوریت عملیات مذکور علیه اشغالگران اسرائیلی بودیم.

۱. از رده خارج‌شدن برخی سامانه‌های پدافندی در اراضی اشغالی

به‌تازگی برخی منابع و رسانه‌ها در اراضی اشغالی اعلام کرده‌اند، رژیم اسرائیل با همکاری دولت آمریکا درحال از رده خارج‌کردن سامانه‌های موشکی قدیمی پاتریوت و جایگزین‌کردن آن‌ها با سامانه‌های پدافندی گنبد آهنین است. منابع اسرائیلی ازجمله وبگاه «تایمز آو اسرائیل» تأکید کرده‌اند در جریان عملیات موشکی-پهپادی اخیر ایران، ناکارآمدی سامانه پاتریوت ثابت شده است. موضوعی که تا حد زیادی تحت‌تأثیر قدیمی‌بودن برخی از این سامانه‌های پدافندی است، البته اشتباه این سامانه پدافندی در رهگیری درست موشک و پهپاد‌های ایرانی نیز جایگزینی آن‌ها را با سامانه‌های موشکی پیشرفته‌تر مانند گنبد آهنین، به یک الزام تبدیل کرده است. معادله‌ای که بسیاری از آن همچون شوک بزرگ عملیات وعده صادق به سیستم پدافندی رژیم صهیونیستی یاد می‌کنند.

۲. استعفای معنادار رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل

به‌تازگی شاهد یک رویداد قابل‌توجه و معنادار دیگر در عمق اراضی اشغالی هستیم. ماجرایی که به‌طور مستقیم براساس آنچه منابع آگاه اعلام کرده‌اند، با عملیات وعده صادق ایران و حمله گسترده موشکی-پهپادی به فلسطین اشغالی مرتبط است. سرلشگر آهارون هالیوا، رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، به دلیل آنچه سوءمحاسبه اطلاعاتی و امنیتی در ماجرای حمله به کنسولگری ایران در دمشق عنوان شد، مجبور به استعفا از سِمت خود شده است. البته او پیشتر نیز به دلیل رخداد عملیات هفتم اکتبر، با فشار‌های گسترده‌ای در اراضی اشغالی روبه‌رو بود و عملیات وعده صادق ایران درحقیقت تیر خلاصی به این مقام نظامی-اطلاعاتی صهیونیست بود.

نکته قابل‌تامل این است که پس از وی، فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم اشغالگر قدس با نام یهودا فاکس نیز از سمت خود استعفا کرد و بنابر آنچه منابع صهیونیستی گفته‌اند، از ترک حضور خود در کرسی نظامی‌اش تا ماه آگوست خبر داده است. در کنار همه اینها، اخبار مختلفی دال بر استعفای شماری از فرماندهان برخی تیپ‌های ارتش اسرائیل مانند تیپ رفائیم یا تیپ اشباح نیز به گوش می‌رسد.

استعفا‌هایی که به نظر می‌رسد پس از اجرای عملیات وعده صادق ایران، ماهیتی اپیدمیک پیدا کرده‌اند و به نظر می‌رسد حجم و گسترده آن‌ها بسیار بیشتر از این حرف‌ها است و رسانه‌های صهیونیست و خودیِ رژیم اشغالگر قدس در این رابطه سانسور خبری را در دستورکار قرار داده‌اند.

اینطور که مشخص است، ابعاد و پیامد‌های واقعی حمله موشکی-پهپادی کشور به عمق اراضی اشغالی، با گذشت زمان و به‌صورت تدریجی، بیش‌از‌پیش آشکار‌تر و رسانه‌ای‌تر خواهد شد. این نکته اهمیت دارد که روایت‌سازی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی درمورد عملیات مذکور بسیار سنگین است، وگرنه نباید شاهد چنین تبعات قابل‌توجهی مانند از رده خارج‌کردن بخشی از سامانه‌های پدافندی اسرائیل و یا استعفای مقام‌های ارشد اطلاعاتی-نظامی صهیونیستی باشیم.

نظر شما