شناسهٔ خبر: 66730115 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

فاجعه زیست محیطی در سراوان گیلان!

صاحب‌خبر -

* عباس محمدی – کارشناس محیط زیست
با یک نگاه اجمالی به نقشه فلات ایران می توان اهمیت وجود هر گونه پوشش گیاهی را در این مرز و بوم فهمید. بماند که این پوشش گیاهی بی نظیر مربوط به جنگل های زیبا و با قدمت هیرکانی شمال کشور باشد. تمام این دانسته ها سبب می شود که سنگینی مسئولیت ما در حفظ این میراث را صد برابر نماید. اما خبرها حاکی از آن است که یکی از فاجعه آمیز ترین اتفاق مخرب زیست محیطی در مناطق شمالی کشور در سراوان استان گیلان در حال رقم خوردن است. تخریبی در بطن جنگل های گیلان در حال رقم خوردن است که از اکوسیستم‌ طبیعت شروع و در نهایت به سلامتی ساکنین این منطقه و دیگر جانداران بی گناه این منطقه می ‌رسد.
متأسفانه دفن زباله در منطقه سراوان گیلان، آثار زیانباری بر محیط زیست این منطقه داشته است. آلودگی آبهای زیرزمینی اولین و بارزترین فاجعه زیست محیطی سراوان است. شیرابه‌های حاصل از دفن زباله ‌ها حاوی مواد شیمیایی و میکروارگانیسم‌های خطرناک هستند.این شیرابه‌ها به آب های زیرزمینی نفوذ کرده و باعث آلودگی آب‌های آشامیدنی و کشاورزی منطقه شده‌اند. مازاد بر اینکه احتراق غیراصولی و رهاسازی گازهای متصاعد شده از زباله‌ ها، باعث آلودگی هوا و خاک شده ‌است. این آلودگی‌ها سبب بروز مشکلات تنفسی و پوستی و بعضا عوارض نگران کننده ی جدید و غیر قابل پیش بینی در ساکنان محلی شده است. این موضوع جدی بی تردید یک تهدید برای سلامت عمومی است. شیوع بیماری‌ های واگیردار و عفونی در میان ساکنان محلی به دلیل آلودگی‌های 
محیط زیستی افزایش یافته است. بماند که وقوع حوادثی مانند آتش‌ سوزی‌های گسترده در محل دفن زباله، خطرات جانی برای شهروندان به وجود آورده است.
 اکوسیستم‌های طبیعی در این منطقه به سرعت در حال تخریب است و دفن زباله در مناطق طبیعی و جنگلی باعث تخریب زیستگاه ‌های گونه‌های حیات وحش شده است. آلودگی‌های ناشی از دفن زباله، موجب کاهش تنوع زیستی و نابودی گیاهان و جانوران بومی منطقه شده‌اند. این بحران چهل ساله از اوایل دهه ی شصت رقم خورده است.
ادامه در صفحه 4

نظر شما