شناسهٔ خبر: 66730353 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

بارش رحمت الهی هدیه خداوند متعال به محیط زیست خراسان رضوی

مهدی اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، یادداشتی در خصوص آثار بارندگی های اخیر و تاثیر آن بر بهبود کیفیت محیط زیست استان بیان داشت: در سالهای اخیر شاهد آسیب های خشکسالی به محیط زیست کشور بودیم، به نحوی که محیط زیست خراسان رضوی را به شدت تحت الشعاع قرار داده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ؛ اله پور گفت :در این روزهای بارش رحمت الهی و دهه کرامت، ضمن عرض تسلیت و همدردی با خانواده محترم جانباختگان و آسیب دیدگان سیل های اخیر، نگاهی داشته باشیم به فواید باران و اثرات مطلوب آن در حوزه طبیعت و محیط زیست خراسان رضوی، که به تن نیمه جان حیات وحش و تنوع زیستی و نیز محیط زیست استان جان تازه ای بخشید.

وی افزود : در کنار موضوعات مربوط به تغییرات اقلیم، کمبود بارش ها و خشکسالی های پیش آمده در سال های گذشته در کشور و به ویژه در شرق ایران از جمله خراسان رضوی که سبب توسعه و افزایش کانون های گرد و غبار و مستعد شدن افزایش وقوع پدیده گرد و غبار در فصول گرم و خشک سال و حتی فصول سرد سال (همانند سال گذشته) شده بود، بارندگی های خوب اتفاق افتاده اخیر، این امید را ایجاد می کند که ضمن افزایش رطوبت خاک، احتمال بروز پدیده گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا در طی ماه‌های آتی سال کاهش پیدا کند.

رفع مشکل تامین علوفه طبیعی برای حیات وحش

اله پور گفت : در حوزه حیات وحش نیز با تشدید وضعیت کم آبی و عدم دسترسی به علوفه، با خشک شدن چشمه های آبی که آب مورد نیاز حیات وحش را تامین می نماید، و خطر گرسنگی و تشنگی را برای جانوران بوجود می آورد که آنان ناچار به ترک زیستگاه های خود شده و برای پیدا نمودن آب و غذا مجبور به مهاجرت می شوند.

این مقام مسئول افزود : البته در این چند سالی که خشکسالی در استان تشدید پیدا کرده بود، حفاظت محیط زیست استان با همکاری و مشارکت مردم شریف استان، در قالب پویش هایی همچون نذر طبیعت با همکاری خیرین و علاقه مندان حوزه محیط زیست، اقدام به ساخت آبشخور، تأمین علوفه، درختکاری و بوته کاری اقدام نمود.

اله پور ادامه داد : همچنین حفاظت محیط زیست استان با استفاده از ساخت آب انبار، طرح های جمع آوری آب های سطحی و ذخیره آن در منبع، آبرسانی سیار به حیات وحش، وظیفه خود را در راستای تامین آب حیات وحش به صورت جدی با همکاری دانشگاه ها و نخبگان و علاقه مندان طبیعت انجام داده است.

وی یکی دیگر از اثرات خشکسالی در مناطق را کاهش زاد و ولد حیات وحش خواند و افزود: در سال های ترسالی حیات وحش دو و سه قلو زایی خواهند داشت که این خبر خوبی برای دوستداران محیط زیست و نیز محیطبانان و حافظان محیط زیست است.

یکی دیگر از فواید ترسالی و بارش باران برای محیط زیست، افزایش گونه‌های گیاهی است که منجر به افزایش محصولات غذایی برای انسان و حیات وحش و افزایش گونه‌های جانوری می شود.

کاهش بیماری های حیات وحش با نزول باران
اله پور در ادامه گفت : با خشک شدن چشمه‌های آبی که حیات وحش از آن استفاده می کند، خطر انتقال بیماری در میان حیات وحش افزایش پیدا می کند و حیات وحش با روی آوردن به آبشخورهای دام های اهلی، باعث درگیری به بیماری های مشترک همچون طاعون نشخوار کنندگان کوچک شده و نیز ایجاد تلفات گسترده بین آنان خواهد شد.

وی گفت : خوشبختانه با بارش های اخیر شیوع بیماری‌ها در حیات وحش از جمله طاعون نشخوارکنندگان دام‌های کوچک کاهش چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته خواهد داشت.

افزایش روزهای سالم و پاک و کاهش آلاینده ها با نزول رحمت الهی در پی بارش باران روزنه‌های امیدی نسبت به افزایش کیفیت هوا در شهرهای استان به وجود خواهد آمد و روز های سالم و پاک را افزایش می دهد.

نظر شما