شناسهٔ خبر: 66731002 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

پروژه متروی کرج یک گام رو به جلو؛ احداث قطعه دوم خط ۲ قطار شهری

در حال حاضر عملیات احداث قطعه دوم خط ۲ قطار شهری کرج به طول رفت و برگشت حدود ۹ کیلومتر بین چهارراه طالقانی و میدان شهید سلطانی کرج در حال انجام است، علاوه بر این ۸۰ درصد ایستگاه شهید سلطانی اجرا شده است و مابقی نیز تکمیل خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده این میزان به ۱۲ کیلومتر برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، کرج شهری با قدمت صدساله در جوار پایتخت پس از بیش از ۲۰ سال انتظار، سرانجام دست و پا شکسته صاحب متروی درون‌شهری شد.

بسیاری از شهروندان کرجی تصور می‌کنند تنها مترویی که در کرج فعال است خط ۵ تهران است که از گلشهر، محمدشهر و فردیس کرجی‌ها را به تهران می‌برد.

گویا شهروندان فراموش کرده‌اند قرار بود مترویی هم زیر خاک شهر بِخَزَد و سیلی از جمعیت را که حالا موجب ایجاد گره‌های سنگین ترافیکی شده است در کَسری از زمان جابه‌جا کند.

سرانجام و پس از گذشت ۲۰ سال با تلاش مجموعه مدیریت شهری مترو راه‌اندازی شد تا کرج نیز جزو کلان‌شهرهای دارای مترو شد.

کرج ششمین شهر کشور محسوب می‌شود که مترو در آن افتتاح شده است، البته در حال حاضر با یک رام قطار اولویت فاز یک خط دو قطار شهری کرج در ۳ ایستگاه ۴۵ متری گلشهر، سه راه گوهردشت و آیت الله طالقانی به صورت آزمایشی فعالیت می‌کند.

با هدف بهبود وضعیت پروژه قطار شهری کرج در دراز مدت بابت فعال شدن هر دو خط متروی آن نیاز به ۱۰ رام قطار است، همچنین در برنامه‌های کوتاه‌مدت برای اتصال به ایستگاه شهید سلطانی نیاز به تهیه سه رام قطار به صورت CBU وجود دارد.

چهار هزار میلیارد اعتبار برای یک ایستگاه مترو

یکی از اهداف مهم مدیریت شهری کرج اتصال ایستگاه آیت الله طالقانی به ایستگاه شهید سلطانی است که مترو داخلی کرج را به متروی تهران متصل کند، تحقق این مهم نیازمند چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی است و امید می‌رود با حمایت و کمک دولت ایستگاه‌های بیشتری در سطح شهر کرج فعال شود تا رام قطارها در بازه زمانی طولانی‌تری به مردم خدمات ارائه کند.

اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و بهره‌برداری از این ایستگاه حدود ۱۵۰ میلیارد است و تمام تلاش مدیریت شهری کرج این است که به شرط تأمین منابع آن از سوی دولت در افق این دوره، خط ۲ قطار شهری به خط ۵ متروی تهران متصل شود.

پروژه متروی کرج در ایستگاه اول

متروی درون‌شهری کرج به متروی تهران متصل می‌شود

شهردار کرج می‌گوید: عملیات روسازی و ریل‌گذاری شش کیلومتر دیگر از خط ۲ قطار شهری کرج به پایان رسیده و تلاش‌ها بر این است تا خط ۲ قطار شهری کرج در آینده نزدیک به خط ریلی صادقیه تهران متصل شود.

در حال حاضر عملیات احداث قطعه دوم خط ۲ قطار شهری کرج به طول رفت و برگشت حدود ۹ کیلومتر بین چهارراه طالقانی و میدان شهید سلطانی کرج در حال انجام است، علاوه بر این ۸۰ درصد ایستگاه شهید سلطانی کرج اجرا شده است و مابقی نیز تکمیل خواهد شد؛ پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده این میزان به ۱۲ کیلومتر برسد.

در حال حاضر تیم‌های فنی – مهندسی و کارگری به طور شبانه‌روزی در حال تکمیل بخش‌هایی از خط ۲ قطار شهری کرج هستند.

با توجه به وضعیت آلودگی هوا و گره ترافیکی، خط دو قطار شهری کرج می‌تواند با تزریق مالی و کار هدفمند، شهروندان را ظرف حدود ۱۲ دقیقه به مقصد برساند.

در این خصوص حسین مهاجری، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر کرج تاکید می‌کند: اتصال ایستگاه مترو شهید سلطانی به ایستگاه چهارراه طالقانی یکی از مهم‌ترین سیاست‌های شورای ششم در خصوص تکمیل پروژه متروی کرج است که طی سه سال گذشته اقدامات مناسبی در این حوزه انجام شده است.

پروژه متروی کرج در ایستگاه اول

ساختمان ایستگاه شهید سلطانی ۴ ماه دیگر افتتاح می‌شود

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر کرج عنوان می‌کند: احداث ایستگاه شهید سلطانی که در دوره‌های گذشته هیچ پیشرفتی نداشت به ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و بر اساس زمان‌بندی پروژه قرار است ساختمان این ایستگاه در چهار ماه آینده به اتمام و بهره‌برداری برسد.

مهاجری در خصوص راه‌اندازی قطار شهری کرج میان دو ایستگاه شهید سلطانی و چهارراه طالقانی کرج، اظهار می‌کند: تلاش می‌کنیم تا پایان امسال ایستگاه شهید سلطانی و ریل گذاری بین این دو ایستگاه به اتمام برسد تا قابلیت تردد رام‌های قطار را داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت رام‌های قطار شهری کرج تصریح می‌کند: یکی از موضوعات ضروری در قطار شهری کرج تأمین رام‌های قطار است، در حال حاضر کرج یک رام قطار دارد و شورای اسلامی شهر به دنبال تأمین رام‌های دیگر از طریق روش‌های مختلف است.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج اضافه می‌کند: خرید رام جدید در دستور کار مدیریت شهری کرج است، به دنبال روش‌های تأمین اعتبار و خرید رام هستیم که در صورت به صرفه بودن خرید از خارج یا تأمین از داخل، روش مناسب خرید را انتخاب خواهیم کرد.

مهاجری ادامه می‌دهد: قطار ملی نیز از دیگر روش‌های تأمین رام قطار در مدیریت شهری کرج است، همه این روش‌ها در حال مطالعه است و از هرکدام که به صرفه و صلاح شهر باشد استفاده خواهیم کرد.

مجتبی عبدالهی، استاندار البرز در بازدید از روند پیشرفت پروژه خط ۲ و ایستگاه شهید سلطانی قطار شهری کرج با بیان اینکه روند تکمیل پروژه با سرعت طی می‌شود، اظهار می‌کند: بدون شک پیشبرد چنین پروژه‌ای در زیر زمین، سخت و پیچیده است و به نیرو، زمان و توان پشتیبانی ویژه‌ای نیاز دارد.

پروژه متروی کرج در ایستگاه اول

کاهش ۴۰ درصدی زمان ساخت ایستگاه مترو، در پروژه قطار شهری کرج

وی می‌افزاید: در این پروژه رکورد ساخت ایستگاه مترو در کشور نیز جابه‌جا شده، چراکه زمان ساخت حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

استاندار البرز خاطرنشان می‌کند: در این ایستگاه با بهره‌گیری از روش‌های نوین دنیا، طراحی سکوی مسافرگیری به شکل جزیره‌ای و تجمیعی صورت گرفته که از این طریق ضمن صرفه‌جویی در هزینه، سهولت دسترسی برای مسافران و استفاده بهینه از فضا و امکانات نیز محقق شده است.

عبدالهی می‌گوید: با توجه به تعهدات پیمانکار و کارفرما، ایستگاه شهید سلطانی خرداد امسال تکمیل می‌شود و درصدد هستیم در کمترین زمان ممکن نیاز پروژه در زمان بهره‌برداری به رام قطارهای دیگر را پیش‌بینی کنیم و برای تأمین آن در تلاش هستیم.

وی با اشاره به فعالیت ایستگاه‌های آیت‌الله طالقانی و ۴۵ متری گلشهر و افتتاح‌ایستگاه سه راه رجایی شهر، عنوان می‌کند: با افتتاح ایستگاه شهید سلطانی، پس از پیاده شدن مسافران از خط ۵ متروی تهران، توزیع آن‌ها در داخل شهر کرج به وسیله خط ۲ قطار شهری انجام خواهد شد.

استاندار البرز می‌گوید: با تحقق این امر، ترافیک سنگین این محدوده که تا اتوبان تهران _کرج نیز می‌رسد، کاهش خواهد یافت.

پروژه قطار شهری کرج به اولین ایستگاه بهره‌برداری رسید و راه طولانی برای رسیدن به ایستگاه آخر دارد؛ مسیری که پیمودن آن در گرو تأمین اعتبارات لازم و رفع موانع است‌.

نظر شما