شناسهٔ خبر: 66439088 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

نگهداری میوه خشک در خانه و نکات مهم آن

نگهداری میوه خشک روش های متفاوت و ساده ای دارد. میوه خشک هم مانند سایر خوراکی های دیگر در معرض خراب شدن و کپک زدن قرار دارد.

صاحب‌خبر -

نگهداری میوه خشک نیازمند یک سری نکات است که حتما باید آن ها را رعایت کنید تا از خراب شدن میوه خشک های شما جلوگیری شود.در این مطلب از پارس نیوز شما با رروش های نگهداری میوه خشک آشنا خواهید شد.

AdobeStock_72624904-scaled

یکی از مغذی ترین و بهترین تنقلات که مصرف و استفاده از آن برای همه افراد در سنین مختلف پیشنهاد و توصیه می شود، میوه خشک یا چیپس میوه است. چرا که استفاده از آن با تامین مواد مغذی و املاح معدنی مورد نیاز برای بدن، اثرات و فواید زیادی برای بدن دارد. با این وجود نکته مهمی که باید پس از خرید میوه خشک مد نظر داشته باشید، طریقه نگه داری چیپس میوه است. چون میوه خشک هم مانند سایر خوراکی های دیگر در معرض خراب شدن و کپک زدن قرار داشته و توجه به شرایطن نگه داری از آن اهمیت زیادی دارد. به همین منظور در ادامه این مقاله هم در مورد روش ها و طریقه نگه داری چیپس میوه می پردازیم.

قدم اول برای نگه داری از میوه خشک انتخاب محل نگه داری آن است. بهترین محل برای نگه داری میوه خشک، یخچال است. چون همان طور که می دانید میوه های تازه بدیهی است که باید در یخچال نگه داری شوند. چون از شر حشرات و سایر عواملی که باعث آسیب رسیدن به میوه ها یا چیپس میوه ها در امان خواهد بود. حتی می توان گفت که حشرات هم دشمن محصولات خشک هستند. به همین دلیل در صورتی که در هوای آزاد و معمولی باشند، سریعا به آن ها حمله کرده و باعث خراب شدن آن ها می شود. همچنین توجه داشته باشید که محل نگه داری میوه خشک کاملا خشک بوده و به هیچ وجه رطوبت در محیط آن وجود نداشته باشد. چون وجود هر گونه رطوبت هم باعث زودتر خراب شدن و کپک زدن آن ها می شود.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : طرز تهیه چیپس پرتقال به چند روش عالی در خانه

mahboob2_mix250g

علاوه بر رعایت نکات فوق، یکی دیگر از مواردی که برای نگه داری و حتی برای تهیه کردن چیپس میوه باید به آن دقت کافی داشته باشید، نحوه نگه داری از میوه خشک در ظرف های مناسب است. این موضوع برای افرادی که در حجم عمده و زیاد میوه خشک را خریداری کرده یا آن را آماده می کنند. چون مصرف میوه خشک معمولا روزانه نیست و افراد ترجیح می دهد آن را به عنوان تنقلات در جشن و مراسم و دورهمی ها سرو و مصرف کنند. بنابراین برای این که مدت زمان بیشتری میوه های خشک سالم بمانند، بهترین روش برای نگه داری آن داخل بسته بندی های وکیوم شده، کیسه های فریز پلاستیکی و ظرف های پلاستیکی درب دار است.

برای سالم نگه داشتن میوه خشک در خانه، باید شرایط بسته‌بندی و بهترین دما برای نگهداری از آن را بدانید. برای مثال، میوه‌ای را که به تازگی خشک شده است، نباید بلافاصله در ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای در بسته بریزید؛ زیرا این کار، باعث تعریق محصول در داخل ظرف شده و ممکن است میوه فاسد شود. در عین حال، قرار دادن میوه خشک در معرض هوای آزاد، آن هم به مدت طولانی، کیفیت آن را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد؛ در ادامه، شرایط نگهداری میوه خشک در خانه را توضیح می‌دهیم.

اگر بتوانید میوه خشک را از رطوبت و هوا زدگی دور نگه دارید، می‌توانید کیفیت آن را حفظ کنید. برای این کار بهتر است، از یک ظرف یا کیسه وکیوم استفاده کنید، تا میزان تماس محصول با هوا و رطوبت به حداقل برسد.

هر ظرفی که بتواند میوه خشک شما را از رطوبت دور نگه دارد، برای نگهداری آن مناسب است؛ اگر در خانه ظروف در‌دار شیشه‌ای، پلاستیکی یا فلزی دارید، می‌توانید از آن‌ها برای نگه داشتن میوه خشک در منزل استفاده کنید.

ظروف شیشه‌ای این قابلیت را دارند، که میوه خشک شما را از رطوبت و هوای آزاد در امان نگه دارند؛ اما برای اینکه بتوانید کیفیت محصول را به خوبی حفظ کنید، بهتر است ظرف شیشه‌ای حاوی میوه‌های خشک شده را در جای تاریک قرار دهید، تا از نفوذ نور به داخل ظرف جلوگیری به عمل آید.

میوه+خشک

هر چه محیط نگهداری میوه‌های خشک شده، تاریک‌تر و خشک‌تر باشد، طول عمر این محصول خوشمزه، طولانی‌تر خواهد بود. برای مثال، فضای داخل کابینت، محیط مناسبی برای نگهداری ظرف حاوی انواع میوه‌های خشک شده است. دقت کنید که قرار گرفتن ظرف محتوی میوه خشک در معرض نور خورشید، باعث کاهش کیفیت و بدمزه شدن محصول خواهد شد.

هر چه دمای محیط نگهداری انواع تنقلات، از جمله میوه خشک، خنک‌تر باشد، علاوه بر سالم ماندن محصول، کیفیت و خواص آن نیز حفظ می‌گردد. معمولا برای نگهداری بهتر از میوه خشک می‌توانید محیط با دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد را انتخاب کنید؛ با این شرط که میزان رطوبت نسبی محیط بسیار کم باشد! البته می‌توانید از کیسه پلاستیکی یا ظرف مناسب استفاده کنید.

How-to-store-dried-fruit-for-a-long-time

بسیاری از افراد بر این باورند، که میوه خشک باید در داخل یخچال یا فریزر نگهداری شود، تا طول عمر بیشتری داشته باشد و کیفیت آن حفظ گردد. اما لازم است بدانید که میوه خشک شده، رطوبت خود را به طور کامل از دست داده و به خودی خود، طول عمر بیشتری نسبت به میوه تازه دارد. برای همین، معمولا بهترین دما برای سالم نگه داشتن میوه خشک دمای اتاق است؛ با این شرط که محصول را در داخل یک ظرف درب‌دار ریخته و به دور از رطوبت و نور نگهدارید.

در واقع، اصل اساسی برای حفظ کیفیت میوه خشک، نگهداری آن در محیط خشک و تاریک است. با این شرایط، حدود ۶ تا ۱۲ ماه می‌توان میوه‌های خشک با کیفیت را مصرف نمود. اما برای افرادی که قصد دارند شرایط نگهداری میوه خشک را برای مدت طولانی‌تری فراهم آورند، قطعا محیط یخچال و فریزر مناسب‌تر خواهد بود.

اگر بتوانید ظرف حاوی میوه خشک مخلوط یا ساده را در داخل فریزر جاسازی کنید، مدت زمان نگهداری آن بسیار طولانی‌تر خواهد بود. البته برای افزایش طول عمر میوه خشک شده، به هیچ عنوان نباید هوا و رطوبت به داخل ظرف نفوذ کند. از این رو، معمولا کیسه‌های نایلونی و ظروف درب‌دار با هر جنسی، بهترین شرایط نگهداری میوه خشک در فریزر را فراهم می‌کنند.

اگر با این شرایط، میوه را در داخل فریزر نگهداری کنید، حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه می‌توانید این محصول رو با کیفیت قابل قبولی نگهداری و مصرف نمایید. لازم به ذکر است که این میوه‌ها، باید در دمای اتاق قرار گیرند و به آرامی به دمای اتاق برسند، تا کیفیت آن‌ها هنگام خوردن حفظ شود.

lxE3cdJmbM5gEWUCu1ZPFTiFt0FXAuP94KN6aaR3

علاوه بر موارد ذکر شده در مورد طریقه نگه داری چیپس میوه، نکات مهم و مختلف دیگری نیز در این مورد وجود دارد که آشنایی به این موارد و رعایت آن ها برای افزایش مدت زمان سالم بودن میوه های خشک خالی از لطف نیست. مهم ترین نکات برای نگه داری چیپس میوه به شرح زیر است:

همان طور که می دانید میوه های تازه و میوه های خشک شده به شدت در برابر نور خورشید و آفتاب آسیب پذیر هستند. به صورتی که قرار گرفتن میوه خشک در معرض آفتاب نه تنها باعث کاهش طول عمر میوه های خشک شده می شود، بلکه از بین رفتن خاصیت آن ها هم می شود. بنابراین نکته مهم برای نگه داری چیپس میوه، نگه داری در جاهای تاریک است.

اگر می خواهید برای مدت طولانی میوه های خشک و تازه و با طعم اول داشته باشید، چیپس های میوه را داخل ظرف های پلاستیکی در بسته یا بسته بندی وکیوم قرار دهید. در واقع با وجود این که بهترین مکان برای نگه داری چیپس میوه، یخچال است. اما در یخچال هم ممکن است رد و بدل شدن و چرخش اکسیژن و روشن بودن فضای نگه داری از آن، باعث آسیب رسیدن و کپک زدن میوه های خشک شده می شود

dry-fruits-www.ehowtodo.ir_

میوه های خشک در برابر نور آفتاب بسیار ضعیف عمل می کنند. به طوری که نور خورشید رنگ و خاصیت آن ها را از بین برده و موجب می‌شود تا خیلی زود خراب شوند. بنابراین بهتر است میوه های خشک شده را در جاهای تاریک نگهداری کنید.

نکته بعدی لزوم استفاده از بسته بندی های وکیوم است. درست است که یخچال و جاهای تاریک بهترین مکان برای نگهداری از میوه های خشک هستند؛ اما باز هم ممکن است، نتوانند به خوبی از آنها در برابر هوای آزاد و اکسیژن حفاظت کنند. بهترین کار این است که آنها را در بسته بندی های وکیوم نگهداری کنید.

نکته بعدی جلوگیری از آلوده شدن میوه های خشک است. این محصولات به راحتی آلوده شده و می توانند منبع حشرات موذی و باکتریها باشند. همچنین میوه‌های خشک تازه ممکن است باعث تعریق و در نتیجه ایجاد رطوبت شوند که اصلا خوب نیست. پس بهتر است میوه های تازه و خشک شده را برای مدتی در ظرف های باز قرار دهید تا رطوبت آنها تبخیر شود. برای جلوگیری از ورود حشرات نیز می‌توان روی آنها را با پارچه های توری پوشاند.

طول عمر میوه های خشک شده معمولا بین چهار ماه الی یک سال است و این یکی از فواید میوه خشک است که مدت زمان تقریبا طولانی برای مصرف دارد اما توصیه می شود هرگز بیشتر از این زمان میوه های خشک شده را نگهداری نکنید. از آن جایی که میوه های خشک شده مستعد آلودگی هستند، کاملاً برای سلامتی انسان می توانند خطر ساز باشند. پس تا جای ممکن میوه های خشک شده را در کمترین زمان مصرف کنید.

1619903_956

شاید برای یافتن راه نگهداری میوه خشک نیاز باشد تا روش‌های تهیه آن را درک کنیم. برخی افراد بر این باورند که خشک کردن میوه‌ها در زیر نور آفتاب بهترین روش است و زودتر انجام می‌شود؛ ولی باید بدانید خشک کردن میوه‌ها با نور آفتاب باعث ایجاد تغییر رنگ در میوه می‌شود و همچنین کیفیت آن را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. برخی تولیدکننده‌ها از اسید سیتریک و یا سدیم برای خشک کردن میوه‌ها استفاده می‌کنند. با اینکه اضافه کردن این مواد مجاز است ولی در هر صورت افزودنی شیمیایی محسوب می‌شود، در نتیجه باعث کاسته شدن کیفیت میوه می‌شود. جهاد کشاورزی نیز با توزیع موادی همچون گوگرد و تیزاب به تولیدکننده‌ها به خشک کردن میوه‌ها کمک می‌کند. ولی این مواد نیز یکی از افزودنی‌های شیمیایی به حساب می‌آیند و استفاده از آنها در دراز مدت باعث ایجاد عوارض ناخوشایندی می‌شود. در هر صورت بهتر است میوه‌ها را بدون افزودن هیچ ماده شیمیایی خشک کرد، در اینصورت می‌توانید از خواص بی‌نظیر میوه‌های خشک استفاده کنید و همچنین از آنها لذت ببرید.

تقریبا بیشتر میوه ها را می توان خشک کرد. فقط  چیزی که باید به آن توجه نمود  این است که چطور بهترین میوه ها را برای خشک کردن انتخاب کنیم. برای این کار باید میوه های رسیده که بافت سفتی دارند را انتخاب کنید. چون مقدار مواد مغذی و قند موجود در این میوه ها بیشتر است و سریع تر خشک می شوند. میوه هایی که زیادی رسیده اند و لکه دار هستند، برای خشک کردن مناسب نیستند. و دیگر اینکه سعی کنید از میوه های آب دار که قابل خرد کردن هستند برای تهیه چیپس میوه استفاده کنید.

14020213-2

- بعد از خشک کردن میوه ها سریع به سراغ بسته بندی نروید چون این کار باعث تعریق میوه ها شده و رطوبت به وجود می آورد. رطوبت باعث خراب شدن میوه های خشک می شود.

- پلاستیک و یا ظرف انتخابی برای نگهداری میوه خشک شده، باید به طور کامل تمیز و خشک باشد.

- زمان استفاده از میوه های خشک بعد از باز کردن درب ظرف و یا پلاستیک به سرعت درب آن را ببندید. میوه های خشک نباید در معرض هوا قرار گیرند چون باعث کاهش کیفیت میوه های خشک می شود.

برخی از ترفندهای نگهداری میوه خشک عبارتد از:

نظر شما