شناسهٔ خبر: 66445852 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

بلومبرگ:

چگونه با مرد یک و نیم تریلیون دلاری ابوظبی جلسه ملاقات بگیریم؟ / گزارش بلومبرگ از «شیخ طحنون» را بخوانید

شیخ طحنون بن زاید آل نهیان یکی از پرطرفدارترین مردان خاورمیانه است. مدیران اقتصادی-مالی و تامین کنندگان مالی از هنگ کنگ، لندن و نیویورک برای انجام یک ملاقات حتی ده دقیقه‌ای با او به امارات سفر می‌کنند. افراد خوش شانس معدودی می‌توانند میهمان وی بر روی عرشه کشتی تفریحی اش مریاح باشند، جایی که او دوست دارد زیر تابش خورشید بر روی آب‌های خلیج فارس شطرنج بازی کند. باریک اندام و اسپورت پوش با عینکی آفتابی که برند تجاری خودش بر روی آن خودنمایی می‌کند؛ او فرزند ثروتمندترین خانواده جهان است که بر دارایی‌های دولتی و سرمایه‌های خصوصی‌ای که مجموع آن‌ها به بیش از ۱.۵ تریلیون دلار می‌رسد نظارت می‌کند

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 بلومبرگ در مطلبی به قلم بن بارتنستین نوشت: شیخ طحنون بن زاید آل نهیان یکی از پرطرفدارترین مردان خاورمیانه است. مدیران اقتصادی-مالی و تامین کنندگان مالی از هنگ کنگ، لندن و نیویورک برای انجام یک ملاقات حتی ده دقیقه ای با او به امارات سفر می کنند. افراد خوش شانس معدودی می توانند میهمان وی بر روی عرشه کشتی تفریحی اش مریاح باشند، جایی که او دوست دارد زیر تابش خورشید بر روی آبهای خلیج فارس شطرنج بازی کند. باریک اندام و اسپورت پوش با عینکی آفتابی که برند تجاری خودش بر روی آن خودنمایی می کند؛ او فرزند ثروتمندترین خانواده جهان است که بر دارایی های دولتی و سرمایه های خصوصی ای که مجموع آنها به بیش از 1.5 تریلیون دلار می رسد نظارت می کند. فرصت سرمایه گذاری حتی ذره ای از آن ثروت می تواند کارمزدها و بازدهی هنگفتی به همراه داشته باشد.
 
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: مسئله اصلی دیدن شیخ طحنون است. هر جایی در جهان که بتوان سود ارزشمندی به دست آورد، معرفی درست معجزه می کند. در سیلیکون ولی، راه رسیدن به ثروت از کمیته پذیرش دانشگاه استنفورد و گروه های سرمایه گذار خطرپذیر می گذرد. اما تمرکز قدرت دولتی و مالی در امارات هر امری را به ارتباطات شخصی پیوند می زد. شیخ که حدود 55 سال سن دارد، تنها عضو متمول خانواده نیست. او یکی از معاونان حاکم ابوظبی، یکی از برادران رئیس دولت امارات و فرزند بنیانگذار این کشور است. وی همچنین مشاور امنیت ملی است. به بیان دیگر، او از آن دسته آدم هایی نیست که شما به دفترش زنگ بزنید و درخواست وقت ملاقات کنید.
 
یک مسیر خوب برای رسیدن به شیخ طحنون و پولی که او کنترل می کند از طریق جزیره المریاح است. این منطقه شهری مملو از آسمان خراش، میزبان مرکز مالی بین المللی ابوظبی است که شیخ طحنون دو دهه پیش با راهنمایی سم زل، سرمایه دار فقید بخش املاک ایالات متحده رویای آن را در سرش پروراند. پس از ملاقات با بانکداران در لابی هتتل فور سیزنز، تامین کنندگان مالی ممکن است به یکی از شرکت هایی که شیخ ریاست آن را بر عهده دارد هدایت شوند. بزرگترین بانک امارات، اولین بانک ابوظبی تحت عنوان پی جی اس سی، شرکت سرمایه گذاری خصوصی وی با عنوان رویال گروپ یا شرکت هوش مصنوعی جی42.
 
اگر کارها به خوبی پیش برود، شما با دستیاران شیخ طحنون که مورد اعتماد وی هستند و تصمیم می گیرند به تازه واردها اجازه ملاقات بدهند دیدار خواهید کرد. برخی در چارت هیچ سازمانی حضور ندارند، بنابراین تنها موضوع شناختن افراد درست نیست. شما باید کسانی را بشناسید که به شما اسامی افراد درست را بدهند. بانکداران، وکلا و مشاوران این اسامی را در کافه های ابوظبی و دوبی داد و ستد می کنند. (این داستان بر اساس مصاحبه های انجام شده با بیش از 40 فرد آشنا با امپراطوری مالی شیخ طحنون شامل کارکنان فعلی و سابق شرکت های وی و همچنین دلالان، بانکداران و وکلای خارجی تهیه شده است. بیشتر آنها نخواسته اند نامشان فاش شود. شیخ طحنون به درخواست اظهارنظر نظر در این زمینه که از طریق رویال گروپ و دولت امارات ارسال شده پاسخی نداده است.)
 
یک تامین کننده مالی می خواهد رابطه ای را با دستیاری که بیشترین توانایی را برای به نتیجه رساندن معاملات دارد برقرار نماید، بدون اینکه رقبایش را به سوی هموارترین مسیر به سمت شیخ طحنون هدایت نماید. رضا باندی، مدیر اجرایی شرکت اطلس کپیتال تیم که به مدیریت شوک های ژئوپلتیک صندوق های سرمایه گذاری کمک می کند می گوید: «این یک رقص اجتماعی بسیار عجیب است... دستیار به اندازه خود ایده مهم است. اگر شما با یک ایده عالی جلو بیایید اما با یک دستیار بد تماس بگیرید، شما را به راهی اشتباه هدایت خواهد کرد.»
 
رویال گروپ، با صدها نهاد زیرمجموعه دارایی های مختلفی را در جای جای ابوظبی دارد که شامل فست فودهای زنجیره ای، داروخانه، کلینیک های دندانپزشکی، آپارتمان، هتل، مدرسه، مرکز خرید، باشگاه ورزشی، کلوب های ساحلی، فروشگاه های موتورسیکلت، کارخانه و اوپراتورهای تلفن همراه است. شرکت مادر بیش از 25 هزار نفر را در استخدام خود دارد و واحد آی اچ اس ان نیز 155 هزار نیروی دیگر دارد. 
 
با رشد امپراطوری مالی خاندان آل نهیان، شبکه واسطه گری اطراف آن نیز گسترش یافته است. ابوظبی دارنده حدود 6 درصد ذخایر نفتی اثبات شده جهان، جایگاه خود را به عنوان "پایتخت سرمایه" تثبیت کرده و مجموعا بیش از 1.1 تریلیون دلار ارزش دارایی نهاد سرمایه گذاری صندوق دارایی ملی ابوظبی و شرکت سرمایه گذاری ای دی کیوی ابوظبی است که هر دو تحت ریاست شیخ طحنون هستند. شیخ طحنون و برادرانش ده ها پست دولتی را در اختیار دارند و زمان چندانی برای ملاقات با مدیران ندارند، حتی اگر صف انتظار کشندگان طولانی تر شود. مارسله واهبا، که در فاصله سال های 2001 تا 2004 سفیر آمریکا در امارات بود در این باره گفت: «آنها این روزها انتخاب های زیادی دارند... اکنون فعالان وال استریت نیز در حال رقابت با تامین کنندگان مالی از کشورهای چین، هند و سایر نقاط جهان هستند.»
 
سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان به یکی از واسطه های اولیه ای تبدیل شده که بسیاری از کسانی که به دنبال ملاقات با شیخ طحنون هستند با وی تماس می گیرند. کسانی که از فیلتر نخست وزیر سابق عبور می کنند ممکن است برای گزینش نهایی به دستیاران طحنون معرفی شوند. 
 
بیل مورای، دیپلمات سابق انگلیسی که قبلا در امان، مسقط و تونس خدمت کرده یکی دیگری از مشاوران خانواده سلطنتی ابوظبی است. افراد مطلع می گویند مورای و شیخ طحنون در جریان ماموریت این دیپلمات انگلیسی به عنوان مشاور سیاسی در پایتخت امارات با یکدیگر آشنا شده اند. وی اخیرا به راه اندازی یک شرکت سرمایه گذاری تحت حمایت شیخ طحنون تحت عنوان تاو کپیتال کمک کرده که تمرکز آن بر استارتاپ های فعال در حوزه فن آوری های به اصطلاح عمیق یا شرکت هایی است که پیشرفت های علمی بنیادین را راهبری می کنند.
 
این روزها شیخ طحنون گاهی تامین کنندگان مالی را برای دوچرخه سواری در مسیر دور شهر ابوظبی دعوت می کند. شیخ دارای کمربند آبی در ورزش رزمی جوجیتسو است. سابقه علاقه وی به این ورزش به زمانی بر می گردد که او حدود 30 سال داشت و مدتی را در سن دیگو سپری کرد. او اقدام به تاسیس باشگاه های ورزشی این رشته در سراسر امارات کرده که بسیاری از آنها تحت نظارت رویال گروپ قرار دارند و به مکان هایی برای حضور تامین کنندگان مالی تبدیل شده که در آنجا می توانند شیخ را ملاقات کنند.
 
وینای کاپور، یک بانکدار کهنه کار که سه دهه در امارات کار کرده گفت: «نشست های غیررسمی یک فضای سازنده برای ایجاد اعتماد و ارتباط گیری با خانواده سلطنتی ابوظبی فراهم می کند... شیخ طحنون برای اصالت و ارتباطات واقعی ارزش قائل است.» 
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما